خلاصة:
هدف از این مطالعه، بررسی رابطه خوش بینی تحصیلی و هوش هیجانی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شهرستان سلماس است. بدین منظور، 302 معلم به روش طبقه ای از حدود 613 نفر از معلمان آموزش و پرورش شهرستان سلماس، انتخاب شده و به مقیاس خود سنجی هوش هیجانی تجدیدنظر شده شات (41-FEIS) و پرسشنامه خوش بینی تحصیلی معلم پاسخ دادند. داده های پژوهش با استفاده از ضرایب همبستگی و رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، نتایج نشان دادند: که خوش بینی تحصیلی و هوش هیجانی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان همبستگی معناداری دارند، در حالی که خوش بینی تحصیلی معلمان پیش بینی کننده قوی تری برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است. که در نمونه کلی معلمان اعتماد به دانش آموزان و والدین، بیشترین نقش را در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ایفا می کنند. و همچنین از مولفه های هوش هیجانی تنها تنظیم هیجانی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه داشت.
The aim of current study was investigate to the relations amongs cognitive failures، Metacognition، thought control and age، also predicting cognitive failures by predictive variables. 1349 participants that was selected randomly from tow populations (Isfahan University`s student and selected Isfahan Industries` employees) responded to the fallowing instruments، the Cognitive Failures Questionnnaire (CFQ) and the Thought Control Questionnaires. Findings indicated that the relation of cognitive failures and age is negative and the relation of metacognition and age is positive، Also age، negative beliefs، cognitive confidence and distraction predict cognitive failures. It seems that using of metacognition become more as increase age and this reduces cognitive failures. The negative relationship cognitive failures and age can be explained cosidering self-report data.
ملخص الجهاز:
"رابطۀ خوش بینی تحصیلی و هوش هیجانی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ✓ The Relationship between Academic Optimism, and Teacher's Emotional Intelligence with the Student's Academic Achievement✓ سلمان قنبرلو 1 Salman Ghanbarlou, M.
در حد مطالعات و پیگیری های پژوهشگران تاکنون رابطۀ «هوش هیجانی» و «خوش بینی تحصیلی معلمان » با «پیشرفت تحصیلی» دانش آموزان و همچنین میزان قدرت پیش بینی این دو متغیر پیش بین ، مورد بررسی قرار نگرفته است ؛ بنابراین ، پژوهش حاضر در این زمینه میتواند به دانش موجود در این زمینه بیفزاید.
خلاصه مدل های رگرسیون پیشرفت تحصیلی بر پایه هوش هیجانی و خوش بینی تحصیلی معلمان مدل وپیش بین ها R R2 R٢ تعدیل شده تغییر F R٢ معناداری ١- اعتماد به دانش آموزان و والدین 0.
تبیین احتمالی اینکه احساس کارآمدی معلم و پیشرفت تحصیلی همبستگی بالایی دارد این است اگر معلمان معتقد باشند که میتوانند بر یادگیری دانش آموزان تأثیر بگذارند، آنگاه آنها انتظارات سطح بالاتری را برای دانش آموزان خود در نظر میگیرند، تلاش و پشتکار بیشتری از خود نشان میدهند و هنگام روبرو شدن با مشکلات پافشاری میکنند (ولفولک هوی، هوی، و کورز، ٢٠٠٨).
برای تعیین سهم هر یک از مولفه ها در پیش بینی پیشرفت تحصیلی به شیوه گام به گام وارد معادله شدند نتایج مدل های رگرسیون پیشرفت تحصیلی بر پایه مولفه های هوش هیجانی و خوش بینی تحصیلی نشان داد که در مجموع سه متغیر پیش بین (اعتماد به والدین و دانش آموزان ، احساس خودکارآمدی معلم ، و تاکید تحصیلی) ٧٦ درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین کنند."