خلاصة:
عده ای منکر علم غیب امیرالمومنین(ع) شده اند و می گویند: اگر حضرت علم غیب داشت خود به بیان این مطلب می پرداخت و این کلام هم در نهج البلاغه ذکر می شد. اینان بیان می دارند که در نهج البلاغه اشاره ای به علم غیب امام (ع)نشده است. در این مقاله به دو طریق به علم غیب امام براساس نهج البلاغه اشاره شده است: اول روایاتی که به پیشگویی حوادث تاریخی پرداخته است. دوم روایاتی که دلالت دارد امام دارای علوم پیامبر اکرم(ص) بوده و چون بر اساس آیات قرآن، پیامبر دارای علم غیب هستند، لذا امام هم بدان آگاه است.
ملخص الجهاز:
"من به بیعت او نیازی ندارم ، دست او دست یهودی است و به نیرنگ و خدعه عادت 42 دارد، اگر هم بیعت نماید به وقتش خواهد شکست ، بعد حضرت چند نکته از عالم غیب بیان میدارند و میفرمایند: «أما إن له إم٠رة کلع٠قة ا٠لکل٠ب أ٠نفه ، و هو أبو ا٠لأک٠بش ا٠لأر٠بعة ، و ستل٠قی ا٠لأمة من٠ه و من ٠ ولده یو٠ما أح٠مر» (سید رضی، ١٤١٤: ١٠٢) مروان حکومتی خواهد داشت به اندازه ای که سگ بینیاش را بلیسد و فرزندان چهارگانه ای خواهد داشت که روزگار مردم را سرخ خواهند کرد.
(ثقفی کوفی، ٢، ٨٨٨) وقتی خبر فرمان لعن امیرالمؤمنین به یکی از شهرها رسید، فردی از منبر بالا رفت و این اشعار را سرود: لعن الله من یسب علی-ا و بنیه م---ن سوقة و إمام أیسب المطهرون أص-ولا و ال-کرام الأخوال و الأعمام یأمن الطیر و الحمام و لا یأمن آل الرسول عند المقام (ابن جوزی، ٧،١٠٣،١٤١٢) ١-٦- پیشگویی روی کار آمدن بنیامیه حضرت علاوه بر اینکه سلطۀ معاویه را به صورت خاص بیان نموده بودند، نکاتی را هم به صورت کلی دربارة حکومت بنیامیه و فتنه های زمان ایشان بیان فرمودند.
حضرت رضا٧ شبیه به همین کلام را خطاب به عمرو بن هذاب فرمودند: آیا این آیه را نشنیده ای که میفرماید: «عالم ا٠لغی٠ب فلا یظ٠هر علی غی٠به أحدا إلا من ار٠تضی من ٠ رسول » (الجن : ٢٧) رسول خدا در نزد پروردگار برگزیده بوده و ما نیز وارثان آن رسولی هستیم که خداوند او را بر آنچه میخواست از غیبش آگاه کرد.
به ادعای خود قرآن کریم ، علم همه چیز در قرآن بیان شده است (انعام : ٥٩) حضرت عالم بدان علوم اند، لذا عالم به غیب نیز میباشند."