خلاصة:
بر خلاف اوایل قرن بیستم، امروزه در فرایند زیبایی شناسانه طراحی صحنه نمایش تکنیک ها، ایده ها و فضاهای اجرایی با تحولی نوین رو به رو هستیم. با حضور آثار و نمایشنامه های مدرن که فضای خاص و دیدگاه متفاوتی عرضه می کند بیش از همه عناصر، فضای نمایش (طراحی صحنه) جلب توجه می کند به همین سبب طراحان صحنه را بر آن داشته تا از تکنولوژی ها و فن آوری های نوین برای ارائه فضایی متفاوت استفاده کنند. از جمله این فضاها می توان هنر مینیمال را نام برد که زائیده هنر پاپ است که با ارائه آثار سه بعدی مطرح و از قطعاتی متفاوت ساخته می شد. اهمیت این هنر به خاطر سنت شکنی هنرمندان آن دوره هنری بوده است. همه مینیمالیست ها به شعار «کمترین، همیشه بهترین است» معتقد بودند. مینیمالیسم جنبشی است که به سمت کاستن، با حذف تجلیات بیرونی به نفع مفهوم یافتن اشیاء پیش می رود. این پژوهش با هدف بررسی کارکردهای زیبایی شناسانه مینیمالیسم و اهمیت ساختاری و جایگاه طراحی صحنه در دوران معاصر و توجه به کیفیات خاص فضای نمایش که ویژگی های متمایزی را در طراحی های صحنه بوجود آورده است، در پی پاسخ به این پرسش است که: آیا این شیوه و یا رویکرد در جامعه معاصر پاسخگوی مخاطب تئاتر می باشد؟ آیا این شیوه نگرش مورد استفاده قرار گرفته یا خیر و چگونه؟
روش تحقیق مبتنی بر رویکرد توصیفی تحلیل بوده و در گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه ای و کارکردهای فضای مجازی استفاده شده است.
مقاله حاضر در راستای تبیین کلیات پژوهش و مروری بر تاریخچه مینیمال به تحلیل اندیشه زیبایی شناسانه خلق فضای مینیمال پرداخته است. آنچه از این پژوهش برمی آید انگاره حفظ اصالت تئاتر بر پویایی و تنوع بصری در خلق فضا و تعامل آن با تماشگر تئاتر است.
Unlike the early years of 20th century، presently، there have been new techniques، ideas and performance methods evolved in the process of creating aesthetic stage atmosphere. With the presence of modern dramas and works which offer special atmosphere and various attitudes، the dramatic atmosphere (stage design) attracts attention and consequently stage designers have attempted to utilize modern technologies to create different atmosphere. Amongst these atmospheres there is minimal art which is the appendix of pop art made by presenting 3-D works and is created from different components. The importance of this art is the iconoclasm of the artists in this artistic period. All minimalists believed in the slogan “Less is more!”. Minimalism is a movement which progresses towards reduction، by removing external manifestations to the benefit of the concept of finding objects. This research aiming to study the aesthetic functions of minimalism and the structural importance and the situation of stage design in the contemporary era and focusing on the special qualities of the dramatic atmosphere which have created distinctive characteristics in the stage design، seeks to answer the following questions “Does this method and/or approach in the modern society appeals the theatre audience?”، “Has this attitude been used or not; and how?” This research method is based on the descriptive- analytical approach and in collecting the information، library method and virtual atmosphere functions have been utilized. The present essay analyzes the aesthetic thought on creating minimalistic atmosphere in line with clarifying the research generalities and reviewing the history of minimalism. This research displays an image of protecting the authenticity of theatre on the dynamism and visual diversity in creating atmosphere and interaction with the theatre audience.