خلاصة:
مدیریت تحول سیاسی در حوزه علمیه فرایندی است که تحول در این حوزه را بر پایه آینده نگاری وآینده پژوهی هدایت میکند. این مقوله از سنخ مدیریت استراتژیک و مبتنی بر تفکر و برنامه ریزی استراتژیک است که با اقتباس از ایده «مدیریت تحول در حوزه علمیه » که حضرت آیت الله خامنه ای در آذرماه ١٣٨٦ مطرح فرمود، مـورد عنایـت قـرار گرفتـه و سازوکار تحقق مدیریت تحول سیاسی در حوزه علمیه را مطمح نظر قرار داده اسـت و بـا تکیه بر اصول و معیارهای برنامه ریزی استراتژیک به تبیین آن همت گماشته ازاین رو، مقاله حاضر تصویری از نقشه جامع این مسیر را ترسیم کرده است . همچنـین درادامـه بـه نقـد بررسی الگوهای مدیریتی قابل انطباق با مدیریت تحول سیاسی در حوزه علمیه اهتمام شده و الگوی مطلوب در این خصوص بیان شده است .
ملخص الجهاز:
بنابراین سند چشم انداز حوزه در زمینۀ مدیریت تحول سیاسی در افق بیسـت سـاله بـه این معناست که حوزة علمیه در بیست سال آینده در سـاحت آمـوزش ، پـژوهش ، تبلیـغ و تربیت نیروی انسانی سیاسی و به طورکلی در عرصه های سخت افـزار، نـرم افـزار و نیـروی انسانی سیاسی چه جایگاهی خواهد داشت ؟ بر اسـاس چـه الگـوی مـدیریتی (تمرکزگـرا، مشارکت گرا یا نیمه متمرکز ـ نیمه مشارکتی) اداره خواهد شد؟ چه وضعیتی با جامعۀ هـدف (مردم مسلمان و نظام اسلامی) در بعـد ملـی، منطقـه ای و جهـانی برقـرار خواهـد کـرد؟ موقعیت نظام پاسخ های سیاسی با نظام نیازهای سیاسی در ساحت هـای گونـاگون چگونـه خواهد بود؟ الف ) ویژگیهای بیانیۀ مأموریت مطلوب بیانیۀ مأموریت دست کم باید دارای هفت ویژگی اصلی باشد: بیانگر باورهـا، ارزش هـا، آرزوها و اولویت های اخلاقی سازمان باشد؛ سازمان را از سازمان های مشابه متمـایز سـازد؛ بدون ابهام و قابل درک به نگـارش درآیـد و از فراگیـری لازم برخـوردار و از محـدودیت آسیب رسان در امان باشد؛ ماهیت و دامنۀ فعالیت های سـازمان را مشـخص نمایـد؛ طیـف فعالیت از نظر محصولات (بروندادها و دروندادها)، خـدمات و بـازار عرضـۀ محصـولات را نشان دهد؛ جایگاه منابع انسـانی و فنـاوری مـورد اسـتفاده در سـازمان را مشـخص کنـد؛ ذینفعان ، مخاطبان و متقاضیان محصولات و خدمات ارائـه شـده را معلـوم سـازد (همـان ، ص ١٦٨-١٨٩).