خلاصة:
این پژوهش تفاوتهای فردی دانشجویان دختر و پسر و رابطه آنها با یادگیری زبان انگلیسی را بررسی نموده است . این تفاوتها شامل انگیزش (ابزاری و یکپارچه )، نگرش ، اضطراب ، سن و جنسیت در دانشگاه های آزاد اسلامی اهواز و آبادان بودند. جمعیت آماری شامل دانشجویان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی (EFL) بود و نمونه آماری (٢٠٠ نفر) از میان آن ها به وسیله نمونه گیری تصادفی طبقه بندی انتخاب شد. ابزار تحقیق پرسشنامه نگرش سنجی آرندز (١٩٩٨) بود که روایی و اعتبار قابل قبول داشت . داده ها به وسیله آماره های تحلیل واریانس (ANOVA) و کی دو (Chi-square) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین متغیرهای تحقیق به شرح ذیل ارتباط وجود دارد : (١) بین انگیزش (ابزاری و یکپارچه ) و یادگیری زبان انگلیسی ارتباط معنی دار است (٠١.>p)، (٢) بین اضطراب و یادگیری زبان انگلیسی ارتباط به صورت منفی معنی دار است (٠١.>p)، و (٣) بین نگرش ، سن ، جنسیت و یادگیری زبان انگلیسی ارتباط معنی داری مشاهده نگردید(٠٥.>p). این پژوهش به اساتید زبان انگلیسی این امکان را می دهد که تفاوت های فردی دانشجویان را شناسایی کنند و بتوانند روش های تدریس زبان انگلیسی را به طور موثرتر به کار گیرند.
ملخص الجهاز:
نتایج نشان داد که بین متغیرهای تحقیق به شرح ذیل ارتباط وجود دارد : (١) بین انگیزش (ابزاری و یکپارچه ) و یادگیری زبان انگلیسی ارتباط معنی دار است (٠١.
بیان مسأله و فرضیه ها مسئله اصلی در این پژوهش کشف روابط احتمالی بین یادیگری زبان انگلیسی و تفاوت های فردی دانشجویان است که به صورت سوالات تحقیق در زیر بیان شده است : ١- آیا رابطه ای بین یادگیری زبان انگلیسی و متغیرهای انگیزش (ابزاری یا یکپارچه )، نگرش ، اضطراب ، سن و جنسیت وجود دارد؟ ٢- اگر این روابط وجود دارد تا چه اندازه است و چه تاثیری در یادگیری زبان انگلیسی بعنوان یک زبان خارجی دارند ؟ بر اساس سوالات فوق ٦ فرضیه صفر٥ شکل گرفت که هر کدام یک متغیر را مورد آزمون قرار می دهد.
کشف تفاوت های فردی نظیر انگیزش ، نگرش ، اضطراب ، سن و جنسیت در میزان یادگیری زبان انگلیسی دانشجویان می تواند به مربیان کمک مؤثری در ارتقای سطح کیفی تدریس نموده و نقش تعیین کننده داشته باشد.
نتایج تجزیه و تحلیل آماری ANOVA ارتباط بین تفاوت های فردی (انگیزش ، نگرش ، اضطراب ، سن و جنسیت ) و یادگیری زبان انگلیسی و یادگیری زبان انگلیسی در جداول زیر ارایه شده است .
>p در دختران نشان می دهد که بین یادگیری زبان انگلیسی و نگرش در دانشجویان رابطه معنی داری در سطح (٠١.
به طور کلی ، نتایج تحقیق نشان داد که بین یادگیری زبان انگلیسی و متغیرهای انگیزش (ابزاری و یکپارچه ) و اضطراب رابطه معنی داری در سطح (٠١.