خلاصة:
از آنجائیکه هوش فرهنگی مهمترین توانمندی است که میتوان برای مواجهه مناسب با موقعیتهای چندفرهنگی به کار گرفت. هوش فرهنگیکمک میکند با درک سریع و صحیح مولفههای فرهنگی مختلف، رفتاری متناسب با هریک از آنها بروز دهیم. مطالعه حاضر سعی دارد هوشفرهنگی دانشجویان را با عوامل مرتبط با آن که عبارتند از: استفاده از رسانهها، هویت مذهبی و سرمایه اجتماعی بررسی کند. روش تحقیق پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی است. از نظر شیوه گردآوری اطلاعات و دادهها، از گونه پژوهشهای پیمایشی است. با توجه به سنجش رابطه بین متغیرهای پیشبین و ملاک از نوع همبستگی میباشد. با در اختیار داشتن تعداد کل جامعه آماری، برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان، 375 نفر محاسبهگردیده است. برای جمعآوری دادههایلازم جهت آزمون فرضیههایتحقیق، ازپرسشنامه استاندارد هوش فرهنگی و پرسشنامههای محقق ساخته در مورد میزان استفاده از رسانهها، هویت مذهبی و سرمایه اجتماعی میباشد استفاده گردیده است و هوش فرهنگی متغیر ملاک که دارای ابعادی چون فراشناختی، شناختی، انگیزشی و رفتاری میباشد و متغیرهای پیشبین تحقیق شامل میزان استفاده از رسانهها، هویت مذهبی وسرمایه اجتماعی میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها آزمون ضریب همبستگی پیرسون و آزمون کولموگروف اسمیرنوف و رگرسیون خطی چندگانه در نرم افزار آماریSPSS استفاده شده است. در این پژوهش پایایی به وسیله روش آلفای کرونباخ به دست آمده است. یافتههای تحقیق نشان داد که میزان استفاده از رسانهها با تمامی ابعاد هوش فرهنگی به جز بعد شناختی رابطه مثبت و معنیداری دارد. هویت مذهبی با چهار بعد هوش فرهنگی رابطه مثبت و مستقیمی دارد. سرمایه اجتماعی با بعد فراشناختی، انگیزشی و رفتاری رابطه منفی و معکوسی دارد ولی با بعد شناختی هوش فرهنگی رابطهای مثبت و مستقیمی دارد.
The purpose of this research is the study of cultural intelligence and factors related to it (using the media, religious identity and social capital) among the students of Islamic Azad University of Tabriz. Azad University of Tabriz is the statistical community of the study and the sample size is 375 using Morgan Table. The methodology of the study is survey. To collect the data cultural intelligence questionnaire and a research-made questionnaire on the use of the media, religious identity and social capital were used. Cultural intelligence as the criterion variable has metacognitive, cognitive, motivational and behavioral dimensions and predictor variable includes the use of media, religious identity and social capital. For analyzing the data Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation test and multiple linear regressions were used in SPSS software. Reliability obtained by Cronbach alpha in this study. The results show that there is a positive and meaningful relationship between the use of media and all dimensions of cultural intelligence except the cognitive dimension. There is a positive relationship between religious identity and four dimensions of cultural intelligence. Also, there is a negative and inverse relationship between social capital and metacognitive, motivational, and behavioral dimensions but there is a positive relationship between social capital and cognitive dimension of cultural intelligence.
ملخص الجهاز:
"مطالعه هوش فرهنگی و عوامل مرتبط با آن (استفاده از رسانهها، هویت مذهبی و سرمایه اجتماعی) در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز فریبا بریخجسته 1 دکتر محمد عباسزاده 2 تاریخ دریافت مقاله: 27/6/1393 تاریخ پذیرش نهایی مقاله: 13/8/1393 چکیده از آنجائیکه هوش فرهنگی مهمترین توانمندی است که میتوان برای مواجهه مناسب با موقعیتهای چندفرهنگی به کار گرفت.
به بیان دقیقتر بین میزان استفاده از رسانهها، هویت مذهبی و سرمایه اجتماعی با هوش فرهنگی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تبریز چه رابطهای وجود دارد؟ کدام یک از عوامل نقش پر رنگی دارد؟ Tan (2004) پیشینه نظری تحقیق هوش فرهنگی دامنه جدیدی از هوش است که ارتباط بسیار نزدیکی با محیطهای کاری متنوع دارد.
جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تبریز در رشتههای مختلف دانشگاهی، تشکیل میدهند که در سال تحصیلی 93-1392 که تعداد آنها برابر با 24762 نفر میباشد که از این تعداد 10762 نفر دختر و 14000 نفر پسر هستند و برای جمعآوری دادههای لازم جهت آزمون فرضیههای تحقیق، از پرسشنامه استاندارد هوش فرهنگی و پرسشنامه محقق ساخته در خصوص میزان استفاده از رسانهها، هویت مذهبی وسرمایه اجتماعی استفاده گردیده است.
انسان بااستفاده از هویت مذهبی و سرمایه اجتماعی که در خود، خانواده و جامعه دارد میتواند در یادگیری او نقش داشته باشد و مارشال مک لوهان یکی از صاحبنظران مطرح در ارتباطات معتقد است رسانهها مهمترین عنصر تجلی ارتباطات انسانی هستند، در هر گونه تعریفی که از آنها وجود دارد، یا خود فرهنگ هستند یا انتقال فرهنگ را بر عهده دارند."