خلاصة:
هدف از این تحقیق بررسی تاثیر ویژگیهای روان شناختی کارآفرینان بر رشد و توسعه اقتصادی کشور میباشد. در این پژوهش نمونه مورد نظر از بین دانشجویان کارشناسی ارشد (ورودی ١٣٩١) رشته های کارآفرینی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران انتخاب شده است . حجم جامعه مورد تحقیق ٤٢٠ نفر میباشد که براساس فرمول نمونه گیری طبقه ای متناسب ،٨٠ نفر به عنوان نمونه معرف در نظر گرفته شده است . ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است . روش آماری مورد استفاده در این پژوهش ، رگرسیون چندگانه میباشد که سهم هریک از مولفه های روان شناختی را در پیش بینی کارآفرینی مشخص میکند. یافته های به دست آمده از این تحقیق نشان میدهد که بین هریک از مولفه های ویژگیهای روان شناختی و کارآفرینی رابطه معناداری وجود دارد که از طریق آن میتوان تاثیرات کارآفرینی بر رشد و توسعه اقتصادی کشور را پیش بینی کرد.
ملخص الجهاز:
بررسی تأثیر ویژگی های روان شناختی کارآفرینان در رشد و توسعه اقتصادی کشور ( مطالعه موردی دانشجویان کارآفرینی دانشگاه تهران ورودی سال ١٣٩١ ) *1 محمود کاتبی پور 2 دکتر بابک ضیاء چکیده هدف از این تحقیق بررسی تاثیر ویژگیهای روان شناختی کارآفرینان بر رشد و توسعه اقتصادی کشور میباشد.
در این پژوهش نمونه مورد نظر از بین دانشجویان کارشناسی ارشد (ورودی ١٣٩١) رشته های کارآفرینی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران انتخاب شده است .
واژه هایکلیدی : کارآفرین ، ویژگی های روان شناختی کارآفرینان ، رشد و توسعه اقتصادی ١-دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی دانشگاه تهران، دانشکده کارآفرینی ،گرایش کسب و کار الکترونیکی،ایران -تهران (نویسنده مسئول ) (mkatebipour@yahoo.
جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش ، شامل دانشجویان دوره آموزشهای الکترونیکی ورودی سال ١٣٩١ دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران می باشد.
جدول ١: تحلیل واریانس ( به تصویر صفحه مراجعه شود)در نهایت و با عنایت به ضرایب متغیرهای به دست آمده ، نیاز به توفیق ٦٣ درصد،استقلال طلبی ٣٠ درصد، جایگاه کنترل ١٤ درصد، خلاقیت ١٣ درصد، تحمل ابهام ١٣ درصد، و مخاطه جویی ١٢ درصد از تغییرات واریانس دانشجویان کارشناسی ارشد رشته های کارآفرینی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران را تبیین می کند.
نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان می دهد که برای افزایش بهره وری فرایند کارآفرینی و تاثیر به سزای آن در رشد و توسعه ی اقتصادی کشور باید ویژگی های روانشناختی که عبارتند از: نیاز به موفقیت ، ریسک پذیری ، تحمل ابهام، جایگاه کنترل درونی ، نیاز به استقلال و خلاقیت و نوآوری را از طریق تربیت ، آموزش و فراهم نمودن بستر مناسب اجتماعی ارتقا داد.
International Journal of Educational Management Vol. 19, No. 5 Emerald - Rissal, R.