خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه دینداری با رضایت از زندگی و شادکامی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه می باشد. روش پژوهش از نوع همبستگی است . بدین منظور 200 دانش آموز از مقطع متوسطه در پایه های دوم، سوم و پیش دانشگاهی شهر سجاسرود استان زنجان به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای تک مرحله ای انتخاب شدند و با پرسشنامه های دینداری، رضایت از زندگی و شادکامی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج آزمون های آماری نشان داد که بین دینداری و رضایت از زندگی، همچنین دینداری و شادکامی در سطح 05/0P< رابطه مثبت و معنادار حاکم است. به بیان دیگر هر اندازه نمره دینداری افراد بالاتر باشد، به همان اندازه از رضایتمندی از زندگی و شادکامی بیشتری بهره مندند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که دینداری پیش بینی کننده معناداری برای رضایت از زندگی و شادکامی می باشد. در مجموع می توان نتیجه گیری کرد که دینداری کارکرد مثبتی در مسائل روان شناختی دانش آموزان دارد.
ملخص الجهاز:
"با وجود اهمیت زیادی که دین برای انسان ها دارد و اینکه احساس شادکامی و دیگر مفاهیم مرتبط با آن همچون کیفیت زندگی و رضایت مندی از زندگی در طول چند دهه گذشته به یک سازه پر کاربرد در برنامه ریزی های علمی و سیاسی در بسیاری از Peterson et al Kim et al Myers Pavot & Diener کشورهای پیشرفته صنعتی و همچنین در حال توسعه تبدیل شده است، کمیت تحقیقات علمی مرتبط با احساس شادکامی در ایران چندان قابل توجه نمی باشد.
فرانسیس و همکاران 1 (1998) در یک بررسی تحت عنوان اعتبار و ساختار عاملی مقیاس رضایت از زندگی در بین دانشجویان، به این نتیجه رسیدند که نسخه مذکور، از اعتبار مناسبی برخوردار است و می تواند در پژوهش های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.
یافته ها مسأله اساسی تحقیق حاضر این است که چه نوع رابطه ای بین دینداری با رضایت مندی از زندگی و شادکامی در دوره نوجوانی وجود دارد.
با توجه به اینکه مقدارF به دست آمده برای آزمون در سطح معناداری زیر 05/0(001/0sig=( است بنابراین با اطمینان 95/0 می توان گفت که متغیر پیش بین دینداری، متغیر ملاک رضایت از زندگی را تحت تأثیر خود قرار می دهد.
بحث و نتیجه گیری یافته های پژوهش حاضر به شرح زیر است: با بررسی ماتریس همبستگی بین سه متغیر دینداری، رضایت از زندگی و شادکامی مشخص شد که ضریب همبستگی بین دینداری و رضایت از زندگی برابر با 81/0 و بین دینداری و شادکامی برابر با 41/0 می باشد که رابطه معنادار بین این متغیرهارا نشان می دهد ."