خلاصة:
نظام آموزش و پرورش در هر کشوری یکی از مهم ترین ارکان سازندة فرهنـگ و هویت آن جامعه است ، لذا تقویت فرهنگ و هویت ملی ، نیازمند تقویت و تحـول در نظام آموزش و پرورش است . بنابراین ، سؤال اصلی مقاله به ایـن قـرار اسـت کـه جایگاه هویت ملی در سند تحـول بنیـادین آمـوزش و پـرورش ج.ا.ایـران چگونـه است ؟ دستاوردهای تحقیق نشان از این دارند که هویـت ملـی ایرانـی موجـود در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ج.ا.ایران ، ترکیبی از سه بعد هویت اسلامی (توحید، اصول و آموزه های اسلامی ، حیات طیبه ، عدالت ، مهدویت و انتظار، امر به معروف و نهی از منکر، ولایت فقیه ، حجاب )، هویت ایرانی (توسعة بـومی ، وحـدت ملی ، زبان فارسی ، روحیه انقلابی و جهادی ، میراث فرهنگی و تمدنی ، سـرود ملـی و پــرچم ملــی ، آمیختگــی اســلام و ایــران ، ســرزمین ایــران ) و هویــت متجددانــه (فناوری های نوین ، رسانه ، زبان خارجی ) می باشد که می تواند موجبات همبستگی ملی را در میان دانش آموزان فراهم نماید که در این میان ، لایـة هویـت اسـلامی از برجستگی و تاکید بیشتری در این سند برخوردار اسـت . بـرای پاسـخ بـه سـؤال مقاله از روش تحلیل محتوا بهره گرفته می شود.
ملخص الجهاز:
"٢-٢- لایه های هویتی ایرانیان در اسناد فرادستی در قانون اساسی ، در ارتباط با لایه های هویتی ایرانیان ، می توان به اصـول ١ و ٢ و ٣ و ٤ و ٥ و ١١ و ١٢ و ٩٤ و ١٠٩ و ١١٠ با مؤلفه هایی چون ضـوابط و اصـول اسـلامی یعنی قرآن و سنت ، توسعه و تحکیم برادری اسلامی و تعاون عمومی بـین مـردم ، دیـن اسلام و مذهب شیعه ، توجه به امت اسلامی و اعتقاد به ولایت فقیه به عنوان لایة هویت اسلامی ؛ و به اصول ٩ و ١٥ و ١٧ و ١٨ و ٧٨ و ٨٣ و ١٠٠ و ١٥٢ و ١٧٦ با مؤلفه هـایی چون آمیختگی اسلام و ایران ، زبان و خط مـشترک ، پـذیرش فرهنـگ هـا و زبـان هـای محلی ، پرچم کشور، معتبر شناختن تاریخ هجری شمسی ، توجه بـه میـراث فرهنگـی و نفایس ملی ایران به عنوان دارایی های معنوی ملت و سـرزمین مـشترک بـه عنـوان لایـة هویت ایرانی ؛ و هم چنین به اصول ٢ و ٣ و ٤٧ با مؤلفه هایی چـون اسـتفاده از علـوم و فنون و تجارب پیشرفتة بشری ، تربیت افراد ماهر برای رسیدن به پیشرفت ، تقویت روح تتبع و ابتکار به عنوان لایة هویت متجددانه اشاره کرد (منصور، قانون اساسی : ١٣٨٥).
این نمادهای ملی و میهنی که با هویت ایرانـی پیونـد خورده اند در سند تحول آموزشی این گونه تشریح شده اند: ❖ تقویت انسجام اجتماعی و وحدت ملی و احیـا هویـت افتخـارآمیز اسـلامی ـ ایرانی در دانش آموزان و معلمان با تأکید بر آموزش و اجرای «سرود ملـی و بـه اهتزاز درآوردن پرچم جمهوری اسلامی ایـران » در تمـام مـدارس (سـند تحـول ، ."