خلاصة:
رسانه ها، یکی از ارکان اصلی زندگی اجتماعی هستند و همه عرصه های حیات بشری را به صورت مستقیم و غیرمستقیم، تحت تاثیر خود قرار داده است. حوزه ورزش، با توجه به اهمیتی که در جوامع مختلف دازد، هم از رسانه ها تاثیر پذیرفته و هم تاثیر گذارده است. مقاله حاضر به نقد و معرفی کتاب «پیوند رسانه و ورزش»، اختصاص دارد که در سیزده فصل، تاثیر رسانه و ورزش بر یکدیگر را مورد بررسی قرار داده است. کتاب با هدف دسترس پذیری دانش و مهارت های مورد نیاز مدیران ورزشی، برای مدیریت رسانه های ورزشی و همچنین راه هایی دستیابی به موفقیت آنها در هدایت رسانه های ورزشی تهیه شده است. مبانی ارتباط ورزش و رسانه، سیر تکامل پیوند ورزش و رسانه، حق پخش و درآمدزایی، قوانین و مقررات، متون، تولید و راهبردهای رسانه های ورزشی و ... از جمله مباحث مطرح شده در کتاب مورد بررسی است.
ملخص الجهاز:
در بحث اهمیت نقش رسانه در توسعۀ ورزش، نخستین نکتهای که جلب توجه میکند، بهکارگیری دو واژۀ مهم فرهنگی یعنی «رسانه» و «ورزش» و اهمیت هریک از آنها در جامعه است؛ چراکه هم رسانههای صوتی و تصویری مدتهاست که مورد استقبال مردم در جوامع مختلف قرار گرفته است و هم ورزش و مسابقات ورزشی نزد اقشار مختلف اجتماعی، از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است (آقاپور و ...
مؤلفان در مورد هدف و مخاطبان خود اینگونه بیان داشتهاند: «کتاب حاضر با این دیدگاه تدوین شده است که دانش و مهارتهایی که مدیران ورزشی برای مدیریت رسانۀ ورزشی و همچنین موفقیت آنها در هدایت پیوند رسانه و ورزش نیاز دارند را برای آنها فراهم کند» (۱۳۹۲: ۱۰).
«مبانی ارتباط ورزش و رسانه» عنوان فصل اول کتاب است که در آن، مبانی ارتباط و پیوند میان این دو مقوله بررسی شده است.
در این فصل پس از تعریف واژههای ورزش، رسانه و پیوند، توضیحی دربارۀ اشباع رسانههای ورزشی و مدیریت پیوند میان رسانه و ورزش ارائه شده است.
در این فصل راهبردها و ابزارهایی که سازمانهای ورزشی از آنها جهت برنامهریزی برای پوشش رسانهای (مانند تدوین اهداف رسانهای، کسب اطلاعات در مورد رسانه-ها، شناخت سازمان خود، فرصتها و...
از سوی دیگر، با توجه به دولتی بودن مدیریت هر دو نهاد (ورزش و رسانهها) در ایران، پیوند این دو نهاد نیز به نحو آشکاری با مباحث قدرت و ایدئولوژی عجین شده است؛ عوامل مذکور اگرچه بهصورت جزئی در برخی زمینهها دارای قدرت تأثیرگذاری هستند، اما در تحلیل نهایی میتوان گفت، گفتمان رسمی حکومت، مهمترین عامل تعیینکننده در نحوۀ بازنمایی ورزش در رسانهها هستند (فاضلی، ۱۳۸۹: ۳۷).