خلاصة:
شناخت و تعمق در مباحث مربوط به رسانه های نوین امروز امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. این مساله به طور ویژه در حوزه های مرتبط با ارتباطات یا زیرشاخه های این رشته بسیار ضروری تر است. روزنامه نگاری به عنوان یکی از زیرشاخه های علوم ارتباطات اجتماعی در طول تاریخ هماره تحت تاثیر روند تغییر فناوری ها قرار گرفته. امروزه تغییرهای سریع و فراگیری که با ظهور اینترنت در عرصه روزنامه نگاری به وجود آمده نیز روزنامه نگاری آنلاین را از روزنامه نگاری سنتی بسیار متمایز کرده است. تحقیق و پژوهش در حوزه روزنامه نگاری آنلاین و رسانه های مبتنی بر اینترنت به منظور شکل گیری ادبیات نظری بستر تعمق و شناخت این حوزه را به وجود می آورد. در کنار تالیف آثار در حوزه روزنامه نگاری و رسانه های مبتنی بر اینترنت، نقد این آثار هم مهم است. نقد کتاب هایی که در این حوزه ها نوشته می شود می تواند به تالیف های دقیق تر در این حوزه کمک کند. در این مقاله کتاب «روزنامه نگاری در رسانه های اجتماعی » اثر محمود سلطان آبادی بررسی و نقد شده است.
ملخص الجهاز:
یکی از کتاب هایی که امسال در این حوزه منتشر شده روزنامه نگاری در رسانه های اجتماعی ، نوشته محمود سلطان آبادی است ؛ کتابی که با نثر روانش می تواند مورد استفاده دانشجویان روزنامه نگاری و روزنامه نگاران قرار گیرد.
مباحث کتاب در هفت فصل با این عنوان ها طرح شده اند: ١- مفهوم رسانه های اجتماعی ٢- شبکه های اجتماعی و روزنامه نگاری ٣- وبلاگ و روزنامه نگاری ٤- میکرووبلاگ ها و روزنامه نگاری ٥- پادکست ها و روزنامه نگاری ٦- ویکی ها و روزنامه نگاری ٧- اجتماعات محتوامحور و روزنامه نگاری علاوه بر این هفت فصل ، سلطان آبادی در مقدمه ای کوتاه در آغاز کتاب از ضرورت توجه به این حوزه نوشته است .
در این کتاب ، از سویی ، بسترهایی که در شبکه های اجتماعی برای استفاده روزنامه نگاران وجود دارد بررسی شده است و از سوی دیگر، تأثیراتی که روزنامه نگاری در تعامل با رسانه های اجتماعی پذیرفته و تغییرهایی که درنتیجه این ارتباط ، متحمل شده است ، مطالعه می شود.
در بخش های بعدی این فصل ، شبکه اجتماعی فیسبوک ، مطالعه و روند رشد و تغییرات این شبکه در بسترهای مرتبط با روزنامه نگاری بررسی شده است .
در پایان این فصل با عنوان »مخاطبان دیروز، روزنامه نگاران امروز«، روند تغییرات ایجادشده در شبکه های اجتماعی درنتیجه پیوند با روزنامه نگاری ، بررسی شده است .
البته در بخش آخر که »تغییر رویکرد سازمان ها« نام دارد، به تغییر رویکرد رسانه هایی مانند رویترز، بی بی سی و یاهو نیز توجه می شود؛ اما نویسنده از ابتدا بحث خود را روی یک مطالعه موردی متمرکز کرده است .