خلاصة:
هدف: بررسی وضعیت کتابخانههای آموزشگاهی مقطع متوسطه استان کرمانشاه از نظر فضا، بودجه، امکانات و تجهیزات، نیروی انسانی، کمیت مجموعه، و ارائه خدمات و همچنین مقایسه آنها با استانداردهای ایفلا برای کتابخانههای آموزشگاهی. روش/ رویکرد پژوهش: پیمایشی و پژوهش از نوع توصیفی. جامعه پژوهش، کل مدارس مقطع متوسطه استان کرمانشاه را شامل میشود. دادههای این پژوهش از طریق پرسشنامه بهدست آمدهاند و برای تجزیه و تحلیل آنها از آمار توصیفی استفاده شده است.یافتهها: یافتههای این تحقیق نشان میدهد که 79/80 درصد از مدارس دارای کتابخانه هستند. 38/32 درصد از کتابخانهها بهوسیله کتابداران اداره میشوند که سرپرست 34/9 درصد از آنها در رشته کتابداری تحصیل کردهاند. 27/91 درصد از کتابخانهها بودجه مدون و اختصاصی ندارند. فضای کتابخانهها بسیار محدود است و اکثر آنها برای مطالعه دانشآموزان فضایی درنظرنگرفتهاند. مجموعه کتابخانهها از نظر کمی ضعیف هستند. 53/32 درصد از کتابخانهها شیوه استفاده از کتابخانه را به دانشآموزان آموزش می دهند و فقط 72/5 درصد از آنها دسترسی به اینترنت را برای کاربران فراهم میکنند. وسائل و تجهیزات کتابخانهها بسیار ضعیف است. در مقایسه با استانداردهای ایفلا، کتابخانههای آموزشگاهی مقطع متوسطه استان کرمانشاه در تمام زمینهها در حد استانداردهای ایفلا نیستند بهطورکلی میتوان گفت که این کتابخانهها دچار چالشهای جدی هستند و توان پاسخگویی به نیازهای دانشآموزان را ندارند.نتیجهگیری: نتایج این پژوهش میتواند تصویر روشنی از وضعیت کتابخانههای مدارس مقطع متوسطه استان کرمانشاه را نشان دهد و زمینه برنامهریزی برای ایفلا بهبود آنان را فراهم آورد.هدف :بررسیوضعیت کتابخانه هایآموزشگاهیمقطع متوسطه استان کرمانشاه از نظر فضا، بودجه ، امکانات و تجهیزات ، نیروی انسانی،کمیت مجموعه ،وارائه خدمات وهمچنین مقایسه آنهابا استانداردهاییفلابرایکتابخانه هایآموزشگاهی. روش .رویکردپژوهش :پیمیشیوپژوهش ازنوع توصیفی.جامعه پژوهش ،کل مدارس مقطع متوسطه استان کرمانشاه رشامل میشود. داده های این پژوهش از طریق پرسشنامه به دست آمده اند و برای تجزیه وتحلیل آنهاازآمارتوصیفیاستفاده شده است .یافته ها: یافته های این تحقیق نشان میدهد که ۸۰.۷۹ درصد از مدارس دارایکتابخانه هستند.۳۲.۳۸ درصدازکتابخانه هابه وسیله کتابداران اداره میشوند که سپرست ۹.۳۴ درصد از آنها در رشته کتابداریتحصیل کرده اند.۹۱.۲۷ درصدازکتابخانه هابودجه مدون واختصاصیندارند.فضایکتابخانه هابسیارمحدوداست واکثآنها برایمطالعه دانش آموزان فضاییدرنظرنگرفته اندمجموعه کتابخانه ها ازنظرکمی ضعیف هستند.۳۲.۵۳درصدازکتابخانه هاشیوه استفاده از کتابخانه را به دانش آموزان آموزش میدهند و فقط ۵.۷۲ درصد از آنها دستسی به اینتنت را برای کاربران فراهم میکنند. وسائل و تجهیزات کتابخانه هابسیارضعیف است .درمقایسه بااستانداردهای ایفلا،کتابخانه هایآموزشگاهیمقطع متوسطه ستان کرمانشاه درتمام زمینه هادرحداستانداردهایایفلانیستندبه طورکلیمیتوان گفت که این کتابخانه هادچارچالش هایجدی هستندوتوان پاسخ گوییبه نیازهایدانش آموزان رندارند.نتیجه گیری:نتایج این پژوهش میتواندتصویرروشنیازوضعیت کتابخانه هایمدارس مقطع متوسطه استان کرمانشاه رانشان دهدو زمینه برنامه ریزیبرایایفلابهبودآنان رافراهم آورد.
ملخص الجهاز:
"١ درصد از دانش آموزان دوره راهنمایی شهر اهواز از کتابخانه مدرسه خود استفاده می کنند، درحالی که طبق نظر رهایی (١٣٨٣) دانش آموزان برای وجود کتابخانه در مدرسه اهمیت زیادی قائل هستند، و به عقیده اشرفی ریزی (١٣٨٤) ذهن فعال دانش آموز سؤالاتی را مطرح می کند که کتاب های درسی قادر به پاسخ گویی به آنها نیستند؛ بنابراین ، این پرسش مطرح می شود که چرا حدود نیمی از دانش آموزان از کتابخانه مدرسه خود استفاده نمی کنند؟ شعبانی و فاضل (١٣٨١) نحوه اداره کتابخانه را از عوامل مؤثر بر مطالعه غیردرسی دانش آموزان دانسته اند.
برای دستیابی به اهداف فوق ، پژوهشگران درنظر دارند به پرسش هایی در باره تعداد کتابخانه ها، بودجه ، فضا، تجهیزات و امکانات ،میزان استفاده ازفناوری های اطلاعاتی ،کمیت مجموعه وچگونگی مجموعه سازی ، خدمات ، استفاده معلمان از کتابخانه مدرسه ، و وجود یا عدم وجود کتابدار متخصص در مدارس مقطع متوسطه استان کرمانشاه پاسخ دهند.
این درحالی است که طبق استاندارد ایفلا، بودجه جاری کتابخانه باید حداقل پنج درصد از بودجه سرانه دانش آموزان باشد، اما در کتابخانه های آموزشگاهی مقطع متوسطه استان کرمانشاه به طور میانگین ٤.
۵۸ همانگونه که جدول ٤ نشان می دهد، کتابخانه های آموزشگاهی استان کرمانشاه به غیر از دو مورد «خدمات رایگان » و «وجود قفسه کتاب »، در تمام موارد دیگر، فاصله بسیار نگران کننده ای با استانداردهای ایفلا دارند؛ به طوری که می توان با احتیاط ادعا کرد که واحدی به معنای واقعی «کتابخانه » در مدارس و نظام آموزش و پرورش این استان وجود ندارد."