خلاصة:
هدف: شناسایی آموزشهای مورد نیاز برای پرورش مهارتهای کتابداران برای خدمت به کاربران با آسیب بینایی است. روش/ رویکرد پژوهش: با استفاده از روش تحلیل محتوا، مهارتها و تخصصهای لازم برای کتابداران در قالب 21 مقوله از منابع استخراج شد؛ و سپس با استفاده از پرسشنامه آنلاین، رویکرد کتابداران کتابخانههای نابینایان و استادان رشته کتابداری در ایران بررسی شد. یافتهها: اکثر کتابداران و همچنین اساتید رشته کتابداری و اطلاعرسانی برنامههای آموزشی موجود را بهمنظور کسب مهارتهای لازم برای ارائه خدمات کتابخانهای به کاربران با آسیب بینایی کارآمد نمیدانند. حدود 85 درصد کتابداران و 55 درصد استادان با اختصاص یک درس اختصاصی به این موضوع موافق هستند. موضوعاتی که باید در این درس مورد بحث قرارگیرند، اولویتبندی شدهاند. نتیجهگیری: ، دانشجویان رشته کتابداری نیاز مبرمی به آشنایی با مسائل مرتبط با کاربران با آسیبهای بینایی و بهطور کلی کاربران با معلولیتهای جسمانی و روانی دارند. با وجود اینکه در مورد موضوعات مورد نیاز برای آموزش مهارتهای مربوطه، فاصله زیادی بین عمل و نظر در رشته کتابداری وجود ندارد، اما این فاصله در مورد اختصاص یک درس اختصاصی بیشتر است. همچنین با توسعه فناوریهای مختلف در کتابخانهها، موضوعات مرتبط با آنها بیشتر مورد ترجیح کتابداران و استادان است.هدف : شناسایی آموزش های مورد نیاز برای پرورش مهارت های کتابداران برایخدمت به کاربران باآسیب بیناییاست .روش .رویکردپژوهش :بااستفاده ازروش تحلیل محتوا،مهارت ها و تخصص های لازم برای کتابداران در قالب ۲۱ مقوله از منابع استخراج شد؛وسپس بااستفاده ازپرسشنامه آنلاین ،رویکردکتابداران کتابخانه هاینابینایان واستادان رشته کتابداریدرایران بررسیشد. یافته ها:اکثکتابداران وهمچنین اساتیدرشته کتابداریواطلاع رسانی برنامه های آموزشی موجود را به منظور کسب مهارت های لازم برای ارائه خدمات کتابخانه ایبه کاربران باآسیب بیناییکارآمدنمیدانند. حدود۸۵ درصد کتابداران و۵۵ درصد استادان با اختصاص یک درس اختصاصیبه این موضوع موافق هستند.موضوعاتیکه بایددراین درس موردبحث قرارگیرند،اولویت بندیشده اند.نتیجه گیری: ، دانشجویان رشته کتابداری نیاز مبمی به آشنایی با مسائل مرتبط با کاربران با آسیب های بینایی- و به طور کلی کاربران با معلولیت های جس©نی و روانی- دارند. با وجود اینکه در مورد موضوعات موردنیازبرایآموزش مهارت هایمربوطه ،فاصله زیادی بین عمل و نظر در رشته کتابداری وجود ندارد، اما این فاصله در مورداختصاص یک درس اختصاصیبیشتاست .همچنین باتوسعه فناوریهایمختلف درکتابخانه ها،موضوعات مرتبط باآنهابیشت موردترجیح کتابداران واستادان است .
ملخص الجهاز:
"بررسی اجمالی سرفصل های آموزشی رشته کتابداری و اطلاع رسانی گروه های آموزشی مختلف سراسر کشور نشان می دهد، علیرغم اهمیت آموزش نیروی متخصص برای ارائه خدمت به کاربران با آسیب بینایی ، تاکنون آن گونه که باید به این موضوع و به طور کلی مسئله ارائه خدمات کتابخانه ای به افراد دارای معلولیت پرداخته نشده است ؛ درنتیجه ، نباید انتظار داشت که فارغ التحصیلان این رشته ، که نیروهای اصلی کار در کتابخانه های گوناگون خواهند بود، تخصص ها و مهارت های لازم و کافی را در این زمینه داشته باشند.
برای طراحی بخش سوم پرسشنامه که شامل اطلاعاتی درموردمهارت هاوتخصص های Bowen Machell IFLA Standing Committeeof the Section of Libraries forthe Blind Canadian Library Association(CLA) لازم برای خدمت رسانی به افراد با آسیب بینایی می شد، ابتدا با استفاده از روش تحلیل محتوا اسناد و مدارک موجود در این زمینه (فهرست این منابع در پیوست ١ آورده شده است ) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و سپس این مهارت ها و تخصص ها در قالب ٢١ مقوله موضوعی به پاسخ دهندگان ارائه شد.
باتوجه به وضعیت برنامه های آموزشی موجود و همچنین احساس نیاز کتابداران به یادگیری مهارت های مورد نیاز برای فعالیت در محیط های مربوطه ، ٨٨ درصد (١٤ نفر) کتابداران با ارائه یک درس مختص آموزش مسائل مربوط به ارائه خدمات کتابخانه ای به کاربران با آسیب بینایی موافق و تنها نزدیک به ١٢ درصد (٢ نفر) از آنها با اختصاص چنین درسی مخالف بوده اند؛ در مقابل ، اساتید این رشته تا حد کمتری وجود چنین درس مستقلی را ضروری دانسته اند، به طوری که ٥٦ درصد (٥ نفر) موافق و ٤٤ درصد (٤ نفر) از آنها نیز مخالف بوده اند."