خلاصة:
واحدهای تجاری برای باقی ماندن در بازار رقابت، توان رقابت محصولات خود را ارتقاء میدهند. این موضوع می تواند موجب کاهش هزینه تامین مالی از جمله هزینه حقوق صاحبان سهام شود. از این رو، هدف این پژوهش، مطالعه رابطه بین توان رقابتی محصول و هزینه حقوق صاحبان سهام است. داده های مورد استفاده شامل نمونه ای مرکب از 132 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. روش تحقیق از نوع همبستگی بوده و برای تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیه از الگوی رگرسیون چند متغیره بر مبنای داده های مقطعی استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد توان رقابتی و هزینه حقوق صاحبان سهام دارای رابطه معنی دار و معکوس با یکدیگر می باشند. به بیان دیگربا افزایش توان رقابتی، هزینه حقوق صاحبان سهام کاهش مییابد. همچنین نسبت بدهی دارای رابطه معنی دار مثبت و اندازه شرکت دارای رابطه معنی دار معکوس با هزینه حقوق صاحبان سهام می باشد. واحدهای تجاری برای باقی ماندن در بازار رقابت ، توان رقابت محصولات خود را ارتقاء میدهند. این موضوع می تواند موجب کاهش هزینه تامین مالی از جمله هزینه حقوق صاحبان سهام شود. از این رو، هدف این پژوهش ، مطالعه رابطه بین توان رقابتی محصول و هزینه حقوق صاحبان سهام است . داده های مورد استفاده شامل نمونه ای مرکب از ١٣٢ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است . روش تحقیق از نوع همبستگی بوده و برای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه از الگوی رگرسیون چند متغیره بر مبنای داده های مقطعی استفاده شده است . نتایج این تحقیق نشان می دهد توان رقابتی و هزینه حقوق صاحبان سهام دارای رابطه معنی دار و معکوس با یکدیگر می باشند. به بیان دیگربا افزایش توان رقابتی ، هزینه حقوق صاحبان سهام کاهش مییابد. همچنین نسبت بدهی دارای رابطه معنی دار مثبت و اندازه شرکت دارای رابطه معنی دار معکوس با هزینه حقوق صاحبان سهام می باشد. واحدهای تجاری برای باقی ماندن در بازار رقابت ، توان رقابت محصولات خود را ارتقاء میدهند. این موضوع می تواند موجب کاهش هزینه تامین مالی از جمله هزینه حقوق صاحبان سهام شود. از این رو، هدف این پژوهش ، مطالعه رابطه بین توان رقابتی محصول و هزینه حقوق صاحبان سهام است . داده های مورد استفاده شامل نمونه ای مرکب از ١٣٢ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است . روش تحقیق از نوع همبستگی بوده و برای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه از الگوی رگرسیون چند متغیره بر مبنای داده های مقطعی استفاده شده است . نتایج این تحقیق نشان می دهد توان رقابتی و هزینه حقوق صاحبان سهام دارای رابطه معنی دار و معکوس با یکدیگر می باشند. به بیان دیگربا افزایش توان رقابتی ، هزینه حقوق صاحبان سهام کاهش مییابد. همچنین نسبت بدهی دارای رابطه معنی دار مثبت و اندازه شرکت دارای رابطه معنی دار معکوس با هزینه حقوق صاحبان سهام می باشد.
The entities improve their product market power, so that remain in competitive markets. This would decrease financing cost such as cost of equity. Hence, the purpose of this paper is to study relationship between product market power and cost of equity. Financial data of 132 listed companies in Tehran Stock exchange has been analyzed. As a research method, correlation analysis is used and multi variable regression applied for hypothesis test.
The results demonstrate a meaningful and reverse correlation between product market power and cost of equity. In other words, the more increase in product market power, the less cost of equity. Furthermore, outcomes of this study show that liability ratio has a direct relation and firm size has a negative relation with cost of equity. The results also could be very useful for financial analysis and other users of financial statements to help in stock investment decisions.
ملخص الجهاز:
نتایج حاصل از مطالعات بازاریابی بیانگر آن است که افزایش رضایت مشتریان موجب کاهش ریسک سیستماتیک شرکت می شود و این خودکاهش هزینه حقوق صاحبان سرمایه را به دنبال خواهد داشت ,Himme and Ficher ) (1.
سرکار (٢٠١٣) نیز نشان داد که هر چه توان شرکت در بازار رقابت افرایش یابد، در آن صورت این موضوع بر تصمیمات مربوط به ساختار سرمایه از جمله هزینه سرمایه تاثیر گذار است ,٢٠١٣ ,Sarkar) .
جدول شماره ٣:آزمون فرضیه [به تصویر مراجعه شود] ٦- بحث و نتیجه گیری شواهد پژوهش یعنی نتایج آزمون فرضیه ، بیانگر این موضوع است که شاخص توان رقابتی یعنی نسبت سودناخالص به فروش ،رابطه معکوس و منفی با هزینه حقوق صاحبان سهام دارد.
به عبارت دیگر هرچه توان رقابتی شرکت افزایش یابد ، هزینه حقوق صاحبان سهام نیز کاهش می یابد.
از این رو به مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار پیشنهاد می شود تا برای افزایش توان رقابتی شرکت ، هزینه های عملیاتی از جمله بهای تمام شده محصول را کاهش وبهره وری نیروی انسانی و سرمایه را افزایش دهند تا توان رقابتی شرکت بهبود یابد.
"The Relationship between Product Market Competition and Capital Structure in Chinese listed firms", International Reviewof Financial Analysis, 20, PP.
J. of Research in Marketing, Forthcoming 10) Huang-Hsing-Hua,Lee-Han-Hsing ,(2013),"Product Market Competition and Credit Risk", Journal of Banking & Finance 37,PP.
,(2013),"Firms’ Capital Structure Decisions and Product Market Competition: A Theoretical Approach, Research in Business and Economics Journal, Vol. 1.