خلاصة:
هدف: این پژوهش باهدف بررسی وضعیت مؤلفههای گردآوری، سازماندهی و اشاعه اطلاعات نسخ خطی، در بخشهای نسخ خطی کتابخانههای ایران بر اساس مؤلفههای مدیریت دانش انجامشده است. روش تحقیق: در این پژوهش از روش ترکیبی (کمی و کیفی) همزمان استفادهشده است. جامعه پژوهش را کلیه بخشهای نسخ خطی در کتابخانههای سطح کشور که دارای بخش نسخ خطی و کارمند بودهاند، شامل 44 کتابخانه در سطح ایران، تشکیل داده است که با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، موردبررسی قرارگرفته و پس از جمعآوری اطلاعات با استفاده از نرمافزار آماری spss تحلیلشده است. یافتهها: نشان میدهد که میانگین بهدستآمده از مؤلفههای گردآوری نسخ خطی 92/37 از 45، سازماندهی نسخ خطی 90/28 از 33، اشاعه اطلاعات نسخ خطی 11/36 از 57، از میانگین مقایسه شده در سطح کمتر و پایینتری قرار دارند. نتایج: نشاندهنده رعایت کم مدیریت دانش در بخشهای نسخ خطی در کتابخانههای ایران در مؤلفههای موردبررسی است. پاسخدهندگان به پرسشنامه و شرکتکنندگان در مصاحبه جملگی بر تهیه دستورالعمل یکسان و وحدت رویه در مؤلفههای گردآوری، سازماندهی اطلاعات نسخ خطی و اشاعه اطلاعات تأکید داشتند و اجرای مدیریت دانش و استفاده از مدلهای آن را ضروری دانستند.هدف : این پژوهش باهدف بررسی وضعیت مؤلفه های گردآوری ، سازمان دهی و اشاعه اطلاعات نسخ خطی ، در بخش های نسخ خطی کتابخانه های ایران بر اساس مؤلفه های مدیریت دانش انجام شده است . روش : در این پژوهش از روش ترکیبی (کمی و کیفی) همزمان استفاده شده است . جامعه پژوهش را کلیه بخش های نسخ خطی در کتابخانه های سطح کشور که دارای بخش نسخ خطی و کارمند بوده اند، شامل ٤٤ کتابخانه در سطح ایران ، تشکیل داده است که با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته ، موردبررسی قرارگرفته و پس از جمع آوری اطلاعات با استفاده از نرم افزار آماری spss تحلیل شده است . یافته ها: نشان می دهد که میانگین به دست آمده از مؤلفه های گردآوری نسخ خطی ٣٧.٩٢ از ٤٥، سازمان دهی نسخ خطی ٢٨.٩٠ از ٣٣، اشاعه اطلاعات نسخ خطی ٣٦.١١ از ٥٧، از میانگین مقایسه شده در سطح کم تر و پایین تری قرار دارند. نتیجه گیری: نشان دهنده رعایت کم مدیریت دانش در بخش های نسخ خطی در کتابخانه های ایران در مؤلفه های موردبررسی است . پاسخ دهندگان به پرسشنامه و شرکت کنندگان در مصاحبه جملگی بر تهیه دستورالعمل یکسان و وحدت رویه در مؤلفه های گردآوری ، سازمان دهی اطلاعات نسخ خطی و اشاعه اطلاعات تأکید داشتند و اجرای مدیریت دانش و استفاده از مدل های آن را ضروری دانستند.
ملخص الجهاز:
"مدل پیشنهادی مدیریت دانش در مؤلفه های گردآوری، سازمان دهی و اشاعه اطلاعات مدیریت داده اطلاعات دانش اشاعه گردآوری سازماندهی استفاده از اینترنت تهیه خط مشی مدون تبادل دانش نسخ خطی از طریق کنفرانس استفاده از اینترانت تعیین اهداف کتابخانه مجازی تشکیل گروه های خبری و بحث استفاده از نظر متخصصان مشارکت فهرست نویسان نسخ خطی در در حیطه نسخ خطی ارزیابی منابع خطی طراحی نرم افزار تبادل دانش تخصصی استفاده از ابزارهای الکترونیکی تبدیل دانش تخصصی کارکنان به دانش ایجاد نشریه اطلاع رسانی در در خرید نسخ خطی سازمانی حوزه نسخ خطی آموزش گردآوری نسخ خطی آموزش تخصصی فهرست نویسی تهیه برنامه آموزش الکترونیکی اختصاص بودجه خاص برای تهیه دستورالعمل واحد برای سازماندهی در حوزه نسخ خطی خرید نسخ خطی نسخ خطی امانت بین کتابخانه ای برای نسخ اشتراک منابع در حوزه نسخ استفاده از ابزارهای الکترونیکی برای خطی خطی اطلاعات کتابشناسی نسخ خطی دسترسی به اطلاعات کتابشناختی تهیه معیارهای لازم برای خرید فهرست نویسی الکترونیکی در وب سایت نسخ خطی بکارگیری ابزارهای فهرست نویسی جدید ایجاد راهنمای موضوعی در حوزه ایجاد بانک اطلاعات دانش منابع خطی نسخ خطی تهیه دستورالعمل واحد برای سازماندهی نسخ خطی الف ) بررسی وضعیت گردآوری منابع دانش : مهم ترین مسئله درزمینه نسخ خطی که برخی مدیران زیرکانه به آن اشاره کردند مسئله محدود بودن تعداد نسخ خطی و عدم تولید مجدد نسخ خطی در تمام کشورهاست .
در بخش فهرست نویسی ، نتایج تحقیق روحی دل (١٣٧٣) خوشبخت (١٣٨٨)، نازی (١٣٨٩) و یار محمدی (١٣٨٩) که بر ضرورت تدوین خط مشی واحد و یکسان سازی روش های فهرست نویسی نسخ خطی تأکیددارند؛ تائید می شود؛ اما با توجه به اینکه تحقیق مستندی درزمینه ٔ گردآوری نسخ خطی انجام نشده است و این بخش نخستین بار به این شکل بررسی شده است ، موردی برای مقایسه به دست نیامد؛ اما درزمینه ی ارائه خدمات که از مباحث مرتبط با اشاعه اطلاعات است ؛ پژوهش حاضر تحقیق یزدان نیا (١٣٨٩) را در عدم وجود الگوی واحد در ارائه خدمات در بخش های نسخ خطی و ضرورت وجود قوانین مدون در این زمینه را، تائید می کند."