خلاصة:
هدف از این پژوهش، بررسی ابعاد زیبایی شناختی در گرایش مشتریان به اماکن ورزشی استان مازندران بوده است.
این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی و جمع آوری اطلاعات به صورت م یدانی بود. جامعه آماری را
مشتریان اماکن ورزشی (سالن ها و استخرهای) استان مازندران تشکیل داده و نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 387 نفر انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته ای بود که روایی آن توسط متخصصین حوزه مدیریت ورزشی و پایایی آن در یک مطالعه مقدماتی با استفاده از روش آلفای کرونباخ در دو وضعیت مطلوب و موجود به ترتیب 0/88 و 0/91 برآورد گردید. به منظور تجزیه تحلیل داده ها ازآزمون کالموگراف اسمی رنف برای طبیعی بودن داده ها استفاده شد و از آزمون های ناپارامتریک توزیع دوجمله ای برای تاثیر ابعاد زیبایی شناختی و ویلکاکسون برای تفاوت وضعیت موجود و مطلوب و برای اولویت بندی ابعاد زیبایی شناختی از روش تحلیل عاملی استفاده گردید.
نتایج تحقیق نشان داده است که ابعاد رنگ، نور، هارمونی، فرم، فضا و محیط در گرایش مشتریان به اماکن ورزشی موثر می باشد (01/0>p ). همچنین تفاوت معنی داری بین وضعیت موجود و مطلوب اماکن ورزشی در در گرایش مشتریان به آن مکان ها از جنبه زیبایی شناختی وجود داشته است (01/0>p ). نتایج تحلیل عاملی نیز نشان داد که به ترتیب ابعاد رنگ (0/857 ) فضا (0/845 ) فرم (0/840) ، نور (0/752 ) و محیط (0/752) برای افراد دارای اهمیت می باشد .