خلاصة:
امام علی علیه السلام در حالی رهبری جامعه را پذیرفت که به واسطه حاکمان پیشین، تعالیم دین به انحراف کشیده شده بود، بنابراین ایشان به اصلاح امور جامعه پرداخت. یکی از انحرافات از میان رفتن ارزش عقلانیت و علم آموزی بود. اصلاحات آموزشی، تصحیح بخش هایی از فرهنگ جامعه است که با آموختن و کسب آگاهی در ارتباط است و خارج از حیطه سیاست، اقتصاد، روابط اجتماعی و فضائل اخلاقی می باشد. هدف علیعلیه السلام در این اصلاحات، تربیت مردم به نحوی بود که در همه امور به اندیشه بپردازند و بعد از کسب آگاهی اقدام نمایند. روش ایشان، پس از ایجاد انگیزه، دادن بینشی به مردم است تا با کمک وحی، عقل، فطرت و دیگر منابع و معیارها قادر به تشخیص آموزه های صحیح باشند. عمل به علم و رسیدن به تقوا نتیجه ای است که در راستای هدف غایی یعنی عبودیت، از اهداف ایشان در اصلاحات آموزشی است. در این پژوه با نگاهی تاریخی ـ تحلیلی به انحرافات فکری و موارد مغایر با علم آموزی در آن روزگار اشاره و پس از آن آموزه های امیرالمومنین علیه السلام در اصلاح آن ها بیان می شود. آموزش در نهج البلاغه حد مشخصی ندارد و فراگیری هر دانش و معرفتی است که انسان را در دنیا و آخرت به سمت عبودیت سوق می دهد.
Imam Ali (A.S) accepted to lead the Muslim community (as a Caliph) after the teachings of Islam had already gone astray due to (policy of) the previous rulers، therefore، he proceeded to make corrective actions in the affairs of society. One of the instances of going astray was that the value of rationality and acquiring knowledge had been ruined. Educational reform includes correction of those sections of the culture that are related to learning and acquiring knowledge، and are beyond the realm of policy، economy، social relations and virtues. Imam Ali’s goal in this reform was to train people in such a way that they may do thinking about all affairs and take action only when they have acquired enough awareness. His method، after generating motivation، was to supply people with insight so that they may be able to recognize the true teachings by the assistance of revelation، intellect، inner nature and other sources. To practice according to one’s knowledge (or what one preaches) and to reach God wariness constitute a result in lines with the final goal namely sincere servantship (ubudiyya) and is among the goals of the Imam in his educational reforms. Having applied a historical-analytical approach، this study refers to the intellectual deviations of that time and the cases that contRadict the task of acquiring knowledge، and then explains Imam Ali’s instructions for correcting them. Education in Nahj al-Balaghah has no specific limits; it includes learning whatever knowledge that conducts men towards sincere servantship in this world and the world to come.