خلاصة:
هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر اضطراب اجتماعی و شیوههای مقابله با استرس نوجوانان دارای اضطراب اجتماعی، تحت پوشش سازمان بهزیستی بود. پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی دوگروهی با پیشآزمون و پسآزمون بود. آزمودنیهای پژوهش حاضر را نوجوانان مضطرب اجتماعی تحت پوشش سازمان بهزیستی شهرستان دره شهر تشکیل دادند. پس از اجرای اولیه سیاهه هراس اجتماعی بر روی آنها، 30 نفر که دارای بالاترین نمره در سیاهه هراس اجتماعی بودند، از طریق گمارش تصادفی، در یک گروه آزمایشی (15) و یک گروه گواه (15 نفر) قرار گرفتند. آموزش مهارتهای زندگی در 13 جلسه دو ساعته، هفتهای دو بار به گروه آزمایش آموزش داده شد. در خلال این مدت، گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، مقیاس اضطراب اجتماعی کانور (SPIN) و مقیاس شیوههای مقابله با استرس پارکر و اندلر (1991) برای دو گروه بهصورت پیشآزمون و پسآزمون اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی، موجب کاهش معنادار نمرههای اضطراب اجتماعی، شیوه مقابله هیجانمدار و شیوه مقابله اجتنابمدار و نیز افزایش معنادار نمرههای شیوه مقابله مسالهدار گروه آزمایش نسبت به گروه گواه گردید (0001/0P<). این پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی میتواند به عنوان یک روش مداخلهای مفید، برای نوجوانان مراکز وابسته به سازمان بهزیستی به کار رود.
ملخص الجهاز:
com چکیده هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر اضطراب اجتماعی و شیوههای مقابله با استرس نوجوانان دارای اضطراب اجتماعی، تحت پوشش سازمان بهزیستی بود.
به نظر میرسد یکی از روشهای مؤثر و کارآمد در میان رویکردهای درمانی برای کاهش مشکلات روانی و افزایش استفاده از شیوههای مقابله کار آمد با موقعیتهای چالشانگیزی که در اضطراب اجتماعی و سایر اختلالات روانی نقش دارند، روش آموزش مهارتهای زندگی است (بن ،1980؛ تینتو ، 1993؛ بوتین و گریفین ، 2004؛ سازمان بهداشت جهانی، 1377؛ آقاجانی، 1381؛ نجات، 1385؛ تویتل ، 2006؛ بیدل و همکاران ، 2010).
بنابراین، اطلاع از تأثیر برنامه آموزش مهارت زندگی بر کاهش آسیبهای روانی و استفاده از شیوههای مقابلهای مناسب با استرس در نوجوانان تحت پوشش سازمان بهزیستی، توانایی ما را در کمک به آنها در امر ارائه خدمات اجتماعی مناسبتر بالا برده و خود مراقبتی را در آنها افزایش میدهد.
با توجه به موارد ذکر شده، هدف تحقیق حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر میزان اضطراب اجتماعی و شیوههای مقابله با استرس نوجوانان خانوادههای تحت پوشش سازمان بهزیستی است.
نتایج تحلیل کوواریانس مقایسه میانگین پسآزمون شیوه مقابله اجتناب مدار با کنترل پیشآزمون منبع تغییرها مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات ضریب F معناداری مجذور اتا توان آماری پیشآزمون 108/9152 1 108/9152 246/103 0001/0 761/0 0001/0 گروه 02/351 1 422/292 31/15 0003/0 291/0 0001/0 طبق جدول (6) فرضیه مربوطه این است: آموزش مهارت زندگی، میزان شیوه مقابله اجتنابمدار را نسبت به گروه گواه در مرحله پس از آزمون کاهش میدهد.