خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش کتابخانههای عمومی شهرستان کرمان در توسعه سه لایه فرهنگ مطالعه کاربران انجام شد. روش: روش پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود. جامعه آماری شامل کلیه اعضای معتبر دارای سن 15 سال و بالاتر کتابخانههای عمومی درجه 4 و بالاتر شهرستان کرمان تا پایان شهریورماه 1392 بود. حجم نمونه 373 نفر تعیین شد.برای آزمون فرضیهها از آزمون تی یک نمونه، اندازههای تکراری، تی دو نمونه مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد. یافتهها: نقش کتابخانههای عمومی شهرستان کرمان در توسعه لایه باورها و جلوهها بالاتر از حد متوسط و در توسعه لایه قواعد در حد متوسط بود. به طور کلی، نقش این کتابخانهها در توسعه فرهنگ مطالعه کاربران خود کمتر از حد مطلوب (80 درصد) بود. بین میانگین نمرات حاصل از نقش کتابخانههای عمومی شهرستان کرمان در توسعه لایه باورها و جلوهها تفاوت معناداری وجود نداشت. اما بین میانگین نمرات نقش این کتابخانهها در توسعه لایه قواعد با دو لایه باورها و جلوهها تفاوت معنادار وجود داشت. همچنین بین میانگین نمرات حاصل از نقش کتابخانههای عمومی شهرستان کرمان براساس متغیر جنسیت، گروههای سنی و مدارک تحصیلی کاربران تفاوت معناداری وجود نداشت. اصالت و ارزش: تاکنون به ندرت پژوهشی در زمینه نقش کتابخانههای عمومی در توسعه فرهنگ مطالعه انجام شده است. در این پژوهش برای فرهنگ مطالعه سه لایه باورها، قواعد و هنجارها در نظر گرفته شده است و نقش کتابخانههای عمومی در توسعه هر یک از این سه لایه بررسی شده است.
ملخص الجهاز:
"اما هنوز مشخص نیست کتابخانه های عمومی این شهرستان تا چه میزان توانسته انـد فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را در بین مراجعان خود ترویج دهد؟ این کتابخانه ها در توسـعۀ کـدام یک از لایه های فرهنگ مطالعه نقش مؤثرتری ایفا می کنند؟ راهکارهای به کار گرفته شـده توسـط این کتابخانه ها تا چه حد توانسته فرهنگ مطالعه را در بین کاربران توسعه دهد؟ از آن جایی که کاربران کتابخانۀ عمومی بهترین مرجـع بـرای سـنجش میـزان موفقیـت ایـن نهاد در ترویج فرهنگ مطالعه میباشند، در این پژوهش سعی بـر آن اسـت تـا بـر تکیـه بـر روش علمی، نقش کتابخانه های عمومی شهرستان کرمان در توسعۀ لایه های سه گانۀ فرهنـگ مطالعـه از دیدگاه کاربران آنها بررسی شود.
برای بررسی نقش کتابخانه های عمومی شهرستان کرمان در توسعۀ فرهنگ مطالعۀ کـاربران به صورت یک مجموعۀ متشکل از سه لایه از آزمون تی یک نمونه استفاده شد تا مشـخص شـود که آیا این کتابخانه ها توانسته اند نقـش خـود را در توسـعۀ فرهنـگ مطالعـه ، در سـطح مطلـوب و قابل قبولی ایفا کنند.
آنچه که از بررسی جدول فوق مشخص میشود، آن است که بین میـانگین نمـرات حاصـل از نقش کتابخانه های عمومی شهرستان کرمـان در لایـۀ باورهـا و لایـۀ جلـوه هـا تفـاوت معنـی دار وجود ندارد؛ اما بین میانگین نمرات حاصل از نقـش کتابخانـه هـای عمـومی شهرسـتان کرمـان در لایۀ باورها و لایۀ قواعد و همچنین لایۀ جلوه ها و لایۀ قواعد تفاوت معنی دار وجود دارد.
مـی تـوان نتیجـه گرفـت که کتابخانه های عمومی شهرسـتان کرمـان در توسـعۀ لایـۀ قواعـد و هنجارهـای فرهنـگ مطالعـه نقش دارند؛ اما این نقش به صورت تقریبا نامتعادل ایفا شده است ، به گونه ای که ایـن کتابخانـه هـا در تبلیغ و اجرای برخی قواعد و راهکارها موفق تر عمل کرده اند."