ملخص الجهاز:
") آن ه-ا این کتابه-ا را به عن-وان آث-ار ی-ک مؤل-ف تصحی-ح کردهان-د، غاف-ل از ای-ن ک-ه گاه آث-ار «املای-ی» به اهتم-ام چن-د ش-اگرد ی-ک اس-تاد (مجلس گ-و: پی-ر خانقاه-ی و دیگ-ران اع-م از فلس-فی و کلام-ی و ادی-پ و فقی-ه و غی-ره) در حی-ن ام-لا، تحری-ر (کتاب-ت ) ش-دهاند و گاه، درس-ت پ-س از مجل-س ام-لا، ای-ن نکته ه-ا اس-باب پیدای-ی چن-د گون-ه از نس-خه های املای-ی را ب-ه وج-ود آورده اس-ت ک-ه هری-ک از آن ه-ا حالوه-وای زم-ان و م-کان و کمی-ت و کیفی-ت اه-ل آن مجل-س ام-لا را نش-ان میده-د.
ب-رای نش-ان دادن اهمی-ت فوقالع-اده نسخه شناس-ی در هم-ه س-ط وح و اط-وار، اع-م از فهرست نویس-ی و تصحی-ح مت-ن ، موض-وع م-ورد بح-ث را ب-ا مصادیق-ی توأم-ان میکن-م ت-ا بی-ض از ای-ن مصحح-ان معاص-ر م-ا، خاص-ه جوان-ان دانش-ور دیدهورم-ان ، در دام آس-ان کاری تصحی-ح التقاط-ی نیفتن-د و نکت-ه مه-م دریاف-ت تاری-خ اندیش-گی در روزگاران مختل-ف را از نکته ه-ای بس-یار بااهمی-ت در تصحی-ح مت-ون تلق-ی کنن-د.
ح-ال از نظ-ر ش-ما، ه-م اکن-ون ب-رای تصحی-ح انتق-ادی بای-د چ-ه ک-رد؟ آی-ا روش جدی-دی ب-رای تصحی-ح مت-ون لازم اس-ت و ی-ا ب-ا روش هم-ان دانش-مندان و علم-ای گذش-ته میت-وان تصحی-ح مت-ون را به هم-ان ش-یوه انج-ام داد؟ در برخ-ی از نوش-ته های اخی-ر ک-ه از س-وی برخ-ی عزی-زان چ-اپ ش-ده اس-ت ، دی-دهام ک-ه ان-کار کردن-د علام-ه قزوین-ی تصحی-ح مت-ون را از غربیه-ا آموخت-ه باش-د، درحالیک-ه روش-ی ک-ه مرح-وم علام-ه قزوین-ی ب-ه کار ب-رد کام-لا غربی بود."