خلاصة:
در این مقاله، سعی بر آن است که به بررسی تاثیر احتمالی ارواح صخرهایی بومیان استرالیا بر هنرمندان مدرن اروپا در اوائل قرن بیستم و دیوارنگارههای شهری استرالیا در اوائل قرن بیستویکم پرداخته شود. هدف اصلی، بررسی شباهتها و تفاوتهایی است که بین این نقوش صخرهای و هنر مدرن وجود دارد. در اینجا، با مروری بر پژوهشهای انجامگرفته روی هنر صخرهایی بومیان، این سوالها مطرح میشود که این صخرهنگاریها تاثیری بر خلاقیت و نوآوری هنرمندان مدرن و دیوارنگاران شهری معاصر در استرالیا گذاشتهاند و آیا این هنرمندان قادر به درک و شناخت محتوای آئینی و مذهبی چنین آثاری بودهاند. بدینمنظور، به بررسی نقوش صخرهای بومیان استرالیا و بررسی تطبیقی آن با دیوارنگارههای شهری معاصر استرالیا و آثار هنرمندان مدرن اروپا، پرداخته شد. نقوش صخرهایی بومیان استرالیا، براساس باورهای اساطیری و رسوم آئینی- مذهبی عصر رویاها پدید آمده است. عصر رویاها، به زمانی اشاره مینماید که دنیا بهوسیله ارواح نیایی و با انفجار انرژی پدید آمد. نیاکان حین آفرینش جهان، تصویر ارواح صخرهایی را در دل صخرهها پدید آوردند. بومیان، در زمانهای مختلف با انجام مراسم آئینی به احیای مجدد انرژی اولیه نیاکان صخرهایی خود میپردازند. هنرمندان دیوارنگار شهری، ارتباط عمیقی بین خود و هنرمندان گمنامی یافتند که هزاران سال پیش روی صخرهها، ارواح نیایی خود را بهتصویر میکشیدند. ارواح صخرهایی ونجینا، یکی از موضوعات اصلی آنها بود. آنان علاوهبر برداشتهای کلی و صوری، دست به خلاقیت و نوآوری زده و ارواح صخرهایی را بهگونهایی نوین ارائه نمودند. آثار هنرمندان مدرن اروپا نیز، شباهتهای صوری آشکاری با نقوش صخرهای بومیان استرالیا دارد. برای نمونه، ارواح صخرهای ماآم و نقاشیهای اشعهایکسی در آثار هنرمندانی مانند پیکاسو، کله، ویفردو لام و میرو دیده میشود هرچند شواهد قاطع و محکمی بر اثبات این ادعا وجود ندارد. بنابر شواهد متعدد، هنرمندان مدرن اروپایی که در نیمه اول سده بیستم از الگوهای کهن کلاسیک خسته شده بودند در جستجوی راهی تازه و بیانی نو به احیای الگوهای هنری کهن پرداختند. اینچنین برمیآید که نقوش صخرهای بومیان استرالیا، میتوانسته یکی از زمینههای بروز خلاقیت برای آنها باشد. درباره یافتهها و نتایج این پژوهش، نقوش صخرهای بومیان، دیوارنگارههای شهری استرالیا و آثار هنرمندان مدرن اروپا هرچند شباهتهای صوری متعددی با یکدیگر دارند اما بهدلیل اختلاف زمانی، مکانی و دیدگاههای متفاوت آئینی- مذهبی با یکدیگر کاملا متفاوتاند. روش پژوهش حاضر، تحلیلی- توصیفی و شیوه گردآوری اطلاعات، کتابخانهای است.