ملخص الجهاز:
طبقهبندی علم، جغرافیا ۶ و فصلنامه رشد آموزش جغرافیا ترسیم مرز بین علوم مختلف از زمانی متداول شد که هر یک از این علوم گسترش یافتند و احاطه بر همة آنها برای یک فرد، ناممکن شد.
اینان هر یک با ملاکها و معیارهای خویش طبقهبندی علوم را به انجام رسانیدند و هدف اصلی این کار خود را تسهیل آموزش و پژوهش در علم و آسان کردن دستهبندی یافتههای بشری در قالب کتابها و گزارشها و سامان دادن به کتابخانهها عنوان کردند.
درک کلیت جهان دشوار شده و به همین سبب نگاهی دیگر باید این کلیت را تفسیر و تبیین کند.
آنان یافتههای علوم مختلف را بهکار میبردند و با روش خاص خود به «استدلال جغرافیایی» دست میزدند تا جایی که گاه متخصصان دیگر علوم نیز در تحقیقات خویش روش جغرافیدانان را مورد استفاده قرار میدادند و به «استدلال با جغرافیا» میپرداختند.