خلاصة:
امروزه در برنامه ریزیهای شهری و همچنین در طرحهای توسعه ساختار شهرها، توجه به دیدگاههای زیست محیطی و انرژی دارای اهمیت ویژه ای است . چنانچه آلودگیهای زیست محیطی، پایان انرژی و پیامدهای ناشی از آن توسعه پایدار شهری را با مشکلات متعددو غیر قابل جبران روبرو خواهد کرد. خودروهای فرسوده یکی از عوامل موثر آلودگی هوا و محیط زیست می باشند . در کشورهای جهان سوم، تلاش مهم و کارآمدی در زمینه خودروهای فرسوده صورت نگرفته است . و با توجه به روند افزایش سریع تولید خودرو، لزوم برنامه ریزی برای خودروهای فرسوده آشکارتر شده است . در این میان متناسب با رشد سریع تولید خودرو و وجود تعداد بیشماری خودرو فرسوده در کشور ایران، برنامهء منسجمی برای کنترل و بازیافت خودروهای فرسوده ارایه نشده است. در پژوهش حاضر برنامه ها، سیاستها ، استراتژیها و روشهای برنامه ریزی خودروهای فرسوده در کشورهای مختلف پیشرفته بررسی و مطالعه شده تا با مطالعه تطبیقی و کمک گرفتن از دیدگاههای کشورهای مختلف و آشنایی با روشها و شیوهای مقابله با خودروهای فرسوده، راهکارهای مناسب برخورد با خودروهای فرسوده در ایران اتخاذ گردد. امروزه در برنامه ریزیهای شهری و همچنین در طرحهای توسعه ساختار شهرها، توجه به دیدگاههای زیست محیطی و انرژی دارای اهمیت ویژه ای است . چنانچه آلودگیهای زیست محیطی ، پایان انرژی و پیامدهای ناشی از آن توسعه پایدار شهری را با مشکلات متعددو غیر قابل جبران روبرو خواهد کرد. خودروهای فرسوده یکی از عوامل موثر آلودگی هوا و محیط زیست می باشند . در کشورهای جهان سوم ، تلاش مهم و کارآمدی در زمینه خودروهای فرسوده صورت نگرفته است . و با توجه به روند افزایش سریع تولید خودرو، لزوم برنامه ریزی برای خودروهای فرسوده آشکارتر شده است . در این میان متناسب با رشد سریع تولید خودرو و وجود تعداد بیشماری خودرو فرسوده در کشور ایران ، برنامه ء منسجمی برای کنترل و بازیافت خودروهای فرسوده ارایه نشده است . در پژوهش حاضر برنامه ها، سیاستها ، استراتژیها و روشهای برنامه ریزی خودروهای فرسوده در کشورهای مختلف پیشرفته بررسی و مطالعه شده تا با مطالعه تطبیقی و کمک گرفتن از دیدگاههای کشورهای مختلف و آشنایی با روشها و شیوهای مقابله با خودروهای فرسوده ، راهکارهای مناسب برخورد با خودروهای فرسوده در ایران اتخاذ گردد.
ملخص الجهاز:
"- محدودیتهای اجباری محلهای دفع زباله در سطوح ایالتی - تشویق و ترغیب ایالت ها به مدیریت وبازیافت لاستیک های اتومبیل قراضه - وضع قوانین ایالتی و ملی و سیاستهایی در ارتباط با سوزاندن تایرها به منظور بازیافت مجدد انـرژی (همـان منبع ) ٣-١-٣- روش ها و چگونگی بازیافت خودروی فرسوده در آمریکا در راستای خارج نمودن خودروهای فرسوده مالکان این وسایل می باید مایل بـه بازیافـت خـودروی فرسـوده خـود باشند.
از دیدگاه شرکت نفت و مقوله کاهش مصرف سوخت به صرفه بودن طرح کاملا واضح و روشـن مـی باشـد چنانچـه طبـق آزمایشات ، مصرف یک خودروی فرسوده بطور میانگین معادل چیزی بیش از مقدار مصرف در چرخه اسـتاندارد شـهری می باشد و حتی اگر تمامی صاحبان خودروها بلافاصله پس از فروش خودروی خود از کارخانه هـای خودروسـازی یـک خودروی صفر کیلومتر (معمولا پراید) خریداری نمایند، با در نظر گرفتن ١٠ لیتر در ١٠٠ کیلومتر بعنوان مصرف سوخت خودرو جدید اسقاط هر خودروی فرسوده به میزان ١٠ لیتر بنزین برای هر ١٠٠ کیلومتر صرفه جوئی می نماید از سوئی با در نظر گرفتن حداقل ٣٠,٠٠٠ کیلومتر پیمایش برای هر خودروی فرسوده در یک سال (با توجه به نوع کاربری ) اسـقاط آن سالانه صرفه جوئی ٣٠٠٠ لیتر بنزین را برای هر خودرو باعث می شود که نتیجتا پس از اسقاط ١٠,٠٠٠ خودرو چیـزی حدود ٣٠ میلیون لیتر بنزین سالانه کمتر مصرف خواهد شد که این دولت را از پرداخت هزینه هنگفت سوبـسید (بـرای هر سال ) معاف می دارد."