خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی چگونگی انتقال مهارتهای مدیریتی به زیردستان به منظور جانشین پروری بود. پژوهشی به شیوه زمینه یابی (پیمایشی ) انجام شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران ، معلمان (530=N) مدارس متوسطه شهرهای رودهن ، بومهن و دماوند در سال تحصیلی ٨٤-١٣٨٣ تشکیل دادند. نمونه آماری تحقیق ٩٢٧ مدیر و ١٩٦ معلم برآورد گردید و به روش نمونه گیری تصادفی نظام دار انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته ٢٢ سئوالی بود. داده گردآوری شده با شاخصهای فراوانی ، درصد و آزمون کای اسکویر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج نشان داد که هر دو گروه مورد مطالعه روش خود الگو بودن مدیر را برای انتقال مهارتهای قدرشناسی ، نوآوری و ابتکار، خودباوری ، تفکر منطقی و آینده نگری به زیردستان موثرتر از سایر شیوه ها دانسته اند. همچنین هر دو گروه برای انتقال مهارت ریسک پذیری ، روش تفویض اختیار و برای انتقال مهارت رعایت قوانین اداری آموزش ضمن عمل را موثرتر از سایر شیوه ها دانسته اند. بین نظرات مدیران و معلمان درخصوص نحوه انتقال برخی مهارتها، به زیردستان تفاوت معنادار وجود دارد.
ملخص الجهاز:
"١٥ روز بعد ٤٠ نسخة دیگر در اختیار همان افراد قرار گرفت تا به شیوة بازآزمایی آرای آنان پیرامون انتقال ٢٢ مهارت مورد نظر به شش روش یادآوری شفاهی ، یادآوری کتبی ، خود الگو بودن مدیران ، تفویض اختیار، آموزش ضمن عمل ، و اعزام دبیران به دوره های آموزشی خارج از مدارس مشخص شود.
488 جدول ٢: تحلیل پاسخ سؤال شماره ٢: (روشهای ترجیحی مدیران و دبیران برای انتقال مهارت ریسک پذیری ) جمع مهارت ریسک پذیری آموزش خود الگو کتبی شفاهی گروهها اعزام به دوره های تفویض آموزشی ضمن عمل اختیار بودن مدیر 97 0 7 55 31 2 ٢ فراوانی مشاهده شده مدیران 97.
جدول ٣:تحلیل پاسخ سؤال شماره ٣: (روشهای ترجیحی مدیران ودبیران برای انتقال مهارت نوآوری وابتکار) جمع مهارت نوآوری و ابتکار اعزام به آموزش تفویض خود الگو کتبی شفاهی گروهها دوره های ضمن اختیار بودن مدیر آموزشی عمل 97 36 26 16 14 5 ٠ فراوانی مشاهده شده مدیران 97.
جدول ٥:تحلیل پاسخ سؤال شماره ٥: (روشهای ترجیحی مدیران ودبیران برای انتقال مهارت تفکر منطقی ) جمع مهارن تفکر منطقی اعزام به آموزش ضمن تفویض خود الگو کتبی شفاهی گروهها دوره های عمل اختیار بودن مدیر آموزشی 97 4 38 16 35 3 1 فراوانی مشاهده شده مدیران 97.
جدول ٦:تحلیل پاسخ سؤال شماره ٦: (روشهای ترجیحی مدیران و دبیران برای انتقال مهارت آینده نگری ) جمع مهارت آینده نگری اعزام به آموزش تفویض خود الگو کتبی شفاهی گروهها دوره های ضمن اختیار بودن مدیر آموزشی عمل 97 4 30 26 29 6 ٢ فراوانی مشاهده شده مدیران 97."