خلاصة:
با اینکه بارها عنوان شده که ارزش غایی ارا یه اطلا عات حسابداری بهره گیری از آن ، یاری رساندن به سرمایه گذاران ودیگر ذینفعان حین اخذ تصمیمات اقتصادی می باشد، نه لزوما افشای آن، با اینحال در مواقعی اظهار شده است که استفادهکنندگان اطلاعات حسابداری در حد انتظار نمی توانند معنا و مفهوم اطلاعات افشا شده را د رک کنند . در تحقیق جاری برآنبودیم که با مدد جستن از ویژگی های کیفی اطلاعات حسابداری و گزارشگری مالی ، دامنه شکاف موجود بین برداشت اعضایحرفه، تهیه کنندگان و استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری از ارجحیت ویژگی های کیفی آن برای بهبود و ارتقای کیفیتگزارشگری مالی در وضعیت فعلی و همچنین حوزه هایی از گزارشگری مالی که این شکاف عمیق تر است ، را مشخصنماییم. 281 پرسشنامه میان حسابداران، حسابرسان، تحلیل گران سهام، کارشناسان بانکی و دانشجویان حسابداری توزیع شد .بعد از جمع آوری پرسشنامه و آزمون فرضیه ها با روشهای آماری کرو سکال والیس 1 و رتبه ای فریدمن 2، نتایج تحقیق حاکیاز این بود که یک تفاوت معنی دار بین برداشت تهیه کنندگان، استفاده کنندگان و اعضای حرفه در رابطه با ارجحیتویژگی های کیفی اطلاعات حسابداری وجود دارد و بویژه حسابرسان از وضعیت فعلی گزارشگری مالی ناراضی تر بودند .نتایج همچنین نشان می داد که از میان پنج حوزه مختلف مورد بررسی ، یعنی: مربوط بودن 3، ارایه بهنگام 4، مقایسه پذیر ارائهشدن 5، داشتن قابلیت اتکای کافی 6 و در نهایت کفایت افشاء 7 پاسخ دهندگان بیشتر از وضعیت نبود افشای کافی و قابلیتاتکای مناسب اطلاعات حسابداری شک ایت داشتند . یافته های تحقیق در انطباق با نتایج تحقیقات پیشین نشان می داد برعکستصور عامه که تنها راه حصول به اهداف حسابداری را رقیق تر کردن سطح افشا م ی دانستند، ه یات استانداردهای حسابداریمالی با پیش کشیدن بحث اضافه بار استانداردها 8 بیان می کند که تنها راه رفع ناکارآمدی های حسابداری، توجه به شکل افشا وبه همراه داشتن قابلیت اتکای کافی آنها می باشد
ملخص الجهاز:
تحلیل دامنه شکاف عدم تقارن اطلاعاتی بین اعضای حرفه، تهیه کنندگان و استفادهکنندگان اطلاعات حسابداری بر پایه ویژگیهای کیفی اطلاعات حسابداری و گزارشگری مالی دکتر حمیدرضا وکیلیفرد 1 وهاب رستمی 2 چکیده: با اینکه بارها عنوان شده که ارزش غایی ارایه اطلاعات حسابداری بهره گیری از آن، یاری رساندن به سرمایه گذاران و دیگر ذینفعان حین اخذ تصمیمات اقتصادی میباشد، نه لزوما افشای آن، با اینحال در مواقعی اظهار شده است که استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری در حد انتظار نمی توانند معنا و مفهوم اطلاعات افشا شده را درک کنند.
بعد از جمع آوری پرسشنامه و آزمون فرضیه ها با روشهای آماری کروسکال والیس21 و رتبه ای فریدمن22، نتایج تحقیق حاکی از این بود که یک تفاوت معنی دار بین برداشت تهیه کنندگان، استفاده کنندگان و اعضای حرفه در رابطه با ارجحیت ویژگیهای کیفی اطلاعات حسابداری وجود دارد و بویژه حسابرسان از وضعیت فعلی گزارشگری مالی ناراضی تر بودند.
پژوهش حاضر با بهره گیری طرح تحقیق اوبایدت (2007) درباره مدد جستن از ویژگیهای کیفی اطلاعات حسابداری و گزارشگری مالی در باب تشخیص و تبیین دامنه و حوزه های عدم تقارن اطلاعاتی موجود بین استفاده کنندگان، حرفه و تهیه کنندگان اطلاعات حسابداری، سعی در اجرای پژوهش مشابه در کشور ایران با محیط فعالیتی خاص خود را دارد.
فرضیه فرعی چهارم: میزان شکاف عدم تقارن اطلاعاتی بین گروههای استفاده کننده و تهیه کننده و اعضای حرفه درحوزه مربوط بودن برای تصمیم گیری استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری بیشتر از سایر حوزه های ویژگیهای کیفی اطلاعات حسابداری است.