خلاصة:
تحلیل جایگاه اخلاق در فلسفه برای کودک بر بازانگاری به فلسفه در چهار سطح فلسفهورزی (شامل تجربه فلسفی و تفکر فلسفی)، فلسفه پژوهی، فلسفهگویی و فلسفهخوانی است. سه مفهوم اخیر به مفهوم پایهیی فلسفهورزی استوار است. فلسفهورزی در سنت یونانی ـ اسلامی دو حیثیت نظری و عملی دارد و مفهوم مهم سلوک هر دو حیثیت را به یکدیگر پیوند میدهد. استکمال نفس و تشبه به اله به این سلوک ناظرند. استکمال نفس در گفتمان حکمت متعالیه، نه بدستآوردن کمالات ثانیه بلکه استکمال جوهری نفس و کمالیابی در کمال نخستین(نفس) است. پس فلسفهورزی بمعنای راستین کلمه با تحول وجودی فرد که بنیان تحول اخلاقی است، همراه است. فلسفهگویی و فلسفهخوانی که عاری از چنین تحولی باشد، زبانآوری، سخنپروری، تمرین انتقال الفاظ و انباشتن ذهن از مفاهیم مرتبط یا غیرمرتبط است. فلسفه برای کودک بر پایه چنین تفسیری از فلسفهورزی ماهیت اخلاقی دارد و بر رشد و تحول وجودی کودک تاکید میکند.
ملخص الجهاز:
جایگاه اخلاق در فلسفه برای کودک بر مبنای تحلیل فلسفه در گفتمان حکمت متعالیه احدفرامرز قراملکی؛ استاد گروه فلسفه اسلامی دانشگاه تهران چکیده تحلیل جایگاه اخلاق در فلسفه برای کودک بر بازانگاری به فلسفه در چهار سطح فلسفهورزی (شامل تجربه فلسفی و تفکر فلسفی)، فلسفه پژوهی، فلسفهگویی و فلسفهخوانی است.
پیوند اخلاق و فلسفه در برنامههای فلسفه و کودک، این چالش را بمیان میآورد که فلسفه برای کودک به کدام تلقی از فلسفه بنا نهاده میشود؟ آیا این تلقی تحویلینگر است یا نه؟ بر این اساس، نوشتار حاضر پس از اشاره کوتاه به چیستی و ابعاد اخلاق و نقش زیرساختی رفتار ارتباطی درون شخصی در تعامل اخلاقی کودک به طرح مشکل اخلاق فلسفه میپردازد.
تلقی فرایندمحور اخوانالصفا از فلسفهورزی هم نسبت اخلاق و فلسفه را بروشنی بیان میکند و هم تربیت فلسفی کودک را به نیکی ترسیم مینماید.
بیان ملاصدرا ملاصدرا از فلسفه دو تعریف ارائة میکند و در این دو تعریف، از طرفی میراث یونانیان در تحلیل چیستی فلسفه را اخذ میکند و از طرف دیگر به روش فلسفهورزی نیز اشاره میکند: 1.
فلسفهورزی بمثابه استکمال نفس در گفتمان ارسطویی و سینوی بر تحلیل خاص حکمای مشائی از چیستی انسان استوار است.
تحلیل این مراتب و بویژه عوامل تکامل، توان و مهارتهای شناختی انسان را نشان میدهد که حاصل آن حصول حقایق اشیاء (صورتهای اشیاء) در نفس است.
انسان در فرایند فلسفهورزی تربیتی مییابد که تحول وجودی و نیل به مراتب بالاتر انسانیت حاصل آن است.