خلاصة:
ورود به هزاره سوم از نظر نظام جهانی تعلیم و تربیت، دارای وجوه ممیزه و شرایط ویژهای است. بدین مفهوم که همزمان با تغییر در ابعاد فناوری، مدیریتی و ساختاربندی نوین منابع، لازم است از هر فرصتی در راستای توسعه مدارس و حرکت به سوی توانایی محوری فراگیران و نقشپذیری بهتر عوامل بهره مند گردید. تصویب طرح ایجاد مجتمعهای آموزشی و پرورشی در سال 1389 ش. از جمله اقدامات نظام آموزشی ایران برای تحقق شعار مدرسه محوری به عنوان یک سیاست اصولی به شمار میآید. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان بهره وری مجتمع های آموزشی و پرورشی از بعد آموزشی در سال تحصیلی 1393-1392، پژوهشی توصیفی از نوع پیمایشی است.با توجه به جامعه آماری 153 مجتمع، تعداد 85 مدیر و 243 معلم به روش نمونهگیری طبقهای متناسب باهر منطقه انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از مصاحبه، مراجعه به کتابخانه و دو پرسشنامه محقق ساخته برای مدیران و معلمان استفاده شد. روایی محتوایی و صوری آنها از طریق مراجعه به مبانی نظری و اساتید متخصص مورد بررسی قرار گرفت. اعتبار پرسشنامه معلمان به روش آلفای کرونباخ محاسبه و مقدار آن 2/98 و مقدار آلفای کرونباخ پرسشنامه مدیران نیز 8/95 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوری شده از آمار توصیفی و همچنین برای معناداری از آمار استنباطی از طریق نرمافزار spss استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که مجتمعها در بعد آموزشی به اهداف خود رسیدهاند. هم چنین میزان تحقق اهداف آموزشی در مجتمعهای آموزشی و پرورشی روستایی و شهری به جز تجارب دست اول دانشآموزان، در سایر مولفه ها تفاوت معنیداری نداشت. از دیگر سو، تشکیل کلاسهای تقویتی و فوقبرنامه، مهمترین برنامه مدیران برای جلوگیری از افت تحصیلی میباشد و اغلبمعلمان ومدیرانمعتقدند که کمبود امکانات و فناوری های نوین، مهمترین چالش پیش روی مجتمع ها در ارائه آموزش اثربخش و با کیفیت می باشد.
The entrance to third millenniums from the viewpoint of global system of education has a distinguished aspects and special features. In this sense that with contemporary changes in technological، management aspects and modern structural resources، it is necessary to exploit from each kinds of opportunities in direction of school’s development and moving to the pivotal capacities of learners and the better inclinations of them. The approbation of establishing of educational complex plans in 2010 are counted among the actions of the educational systems of Iran for the accomplishment of school based slogan as an essential policy. The present research with the aim of inspecting the enjoyments scale of educational complexes from learning viewpoints in the school time 2013-2014 is research based and descriptive and measurable one from research methodology. By considering of statistical community of 153 complex، the number of 85 principal of school and 243 teacher has been selected from category mensuration method suitable with each regional district. For the aim of data collection the interviews، library referral and two prepared questionnaires for principal of schools has been used. The content and formal reference of them has been inspected by theoretical principles and expert university professors. The value of teachers’ questionnaires computed by Corn Bach Alfa method and its amount was 98/2 and the obtained amount of Corn Bach Alfa for principal of schools’ questionnaires was 95/8. For analyzing the collected data from descriptive statistic and also for its meaningfulness the deductive statistic of the SPSS software has been used. The finding of present research indicated that the training complexes achieved to their goals from educational dimensions. And also the scale of fulfilment training goals in rural and citizen education complexes did not have any meaningful differences in other factors except for first rate experience of students. From the other side، formation of consolidating and extracurricular classroom programs is the significant programs of principals for preventing educational falling and the majority of teachers and principals believe that the lack of equipment and modern technologies is the important coming challenges of education complexes in presenting effective and qualified training.