خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت نیروی انسانی متخصص کتابخانه های دانشکده های دانشگاه تهران در مقایسه با استانداردهای نیروی انسانی کتابخانه های دانشگاهی ایران صورت پذیرفته است. با توزیع دو نوع پرسشنامه یکی مربوط به مدیران و دیگری نیروهای متخصص کتابداری و اطلاع رسانی شاغل در 18 کتابخانه، حضور کارکنان متخصص در بخش های مختلف کتابخانه و همخوانی آنان با استانداردهای کتابخانه های دانشگاهی ایران بررسی گردید. با به ارگیری روش پیمایش ارزشیابی در اجرای این پژوهش مشخص گردید که تعداد نه نفر (معادل 56/3 درصد) عقیده داشته اند که کتارخانه برنامه مشخصی برای آشناسازی کارمندان تازه وارد اعم از متخصص و کمک متخصص، با برنامه ها و فعالیت های خود دارد. تعداد هشت نفر (معادل 50 درصد) ابراز داشته اند که کتابخانه شرایط لازم را برای آموزش مداوم متخصصان فراهم می آورد. کل متخصصین از رتبه ها، عنوان ها و مزایای شغلی اعضای هیات علمی پژوهشی در شرایط مساوی برخوردار نیستند. جامعه مورد مطالعه دارای کمبودی (معادل 61 درصد) از نظر داشتن نیروی متخصص و کمبود نیروی کمک متخصص و کمبود نیروی کمک متخصص به (میزان 26 درصد) است.
ملخص الجهاز:
"وی به ایننتیجه دستیافته است که مدیران تمام کتابخانههای دانشکدهای دانشگاه ارومیه ازتخصص لازم کتابداری و اطلاعرسانی برخوردار نیستند و قریب به هفتاد در صد از آنهااز اعضای هیأت علمی دانشگاه میباشند و صرفا امتیاز سرپرستی کتابخانه را نیز در کنارسایر مسؤلیتها عهده دارند و تنها شش در صد از کارکنان کتابخانهها از تخصص لازمکتابداری برخوردارند.
حقیقی(1372)در پژوهشی با عنوان "بررسی وضعیت نیروی انسانی درکتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی کشور" با استفاده از روش پیمایشی،وضعیت نیروی انسانی متخصص و غیر متخصص،تعداد دانشجو،منابع موجود،افزایشسالانه منابع،در 22 کتابخانه مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی کشور را نشان میدهد،آنگاه آنها را با استاندارد نیروی انسانی انجمن کتابخانههای دانشگاهی و پژوهشی )( LRCA مورد بررسی قرار داده و نشان میدهد که کل نیروی انسانی متخصص موردنیازکتابخانههای مورد مطالعه،طبق فرمول B میبایست 182 نفر باشد در حالیکه 85 نفرنیروی انسانی متخصص در کتابخانهها وجود دارند،این رقم بنانگر کمبود شدیدنیروهای متخصص در کتابخانههاست.
این پژوهش با استفاده ازروش پیمایشی،وضعیت مجموعه منابع،افزایش سالانه،نیروی انسانی متخصص وغیرمتخصص،تعداد اعضای هیات علمی در 12 کتابخانه مورد بررسی را نشان داده وآنها را با استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران مورد مقایسه قرار داده است.
مسؤلیت بخشهای کتابخانه مسؤلیت بخشهای مختلف کتابخانه در جدول زیر نشان داده شده است: &%04407BTKG044G% جدول 6 مسؤلیت بخشها (به تصویر صفحه مراجعه شود)همانگونه که در جدول 6 مشاهده میگردد،در 5 کتابخانه(معادل 27/8 در صد)کتابدار متخصص مسؤلیت بخش مجموعهسازی را به عهده دارند،در 13 کتابخانه دیگر(معادل 72/2 در صد)یا فاقد چنین بخشی هستند یا توسط متخصص اداره نمیشوند.
"ارزیابی مجموعه و نیروی انسانی کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه"پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات."