خلاصة:
هدف از این پژوهش بررسی وضعیت و میزان استفادهء اعضای هیأت علمی دانشگاه یزد از فنآوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) است.روش تحقیق پیمایشی میباشد. پرسشنامهای شامل 57 سؤال باز و بسته میان 260 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه یزد توزیع گردید.در مجموع 144 پرسشنامه تکمیل و برگشت داده شد.نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که 79 درصد از اعضای هیأت علمی موردمطالعه از فنآوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) استفاده میکنند.عدم آشنایی با این فنآوری مهمترین دلیل عدم استفاده از آن است.کامپیوتر،شبکه اینترنت،بانکهای اطلاعات پیوسته و ناپیوسته،دیتا پروژکتور،و موبایل بیشتر از دیگر فنآوریهای اطلاعاتی مورد استفاده اعضای هیأت علمی است و پست الکترونیکی و وب جهانی از پراستفادهترین خدمات شبکه اینترنت است.آزمون آماری مجذور کای نشان داد که میان متغیر استفاد از"فنآوری اطلاعات و ارتباطات"و جنسیت،سن،مدرک تحصیلی،رتبه علمی،سابقه تدریس و میزان تسلط به زبان انگلیسی رابطه معنیدار وجود دارد.
ملخص الجهاز:
"این پژوهش میکوشد تا وضعیت استفاده اعضای هیأت علمی دانشگاه یزد از فنآوری اطلاعات و ارتباطات را مورد بررسی قرار دهد.
پیشینهء پژوهش حکیمی(1375)در پایاننامه کارشناسی ارشد خود با عنوان"تعیین میزان استفاده از تکنولوژی اطلاعات موجود در کتابخانههای مرکزی دانشگاهی شهر زاهدان در امر آموزش و پژوهش"به نتایجی دست یافت که نشان میدهد اعضای هیأت علمی در کل 38 بار از تکنولوژی اطلاعات استفاده کردهاند.
درصد فراوانی موارد پژوهشی استفاده از فنآوری اطلاعات و ارتباطات نمودار شمارهء 4 پاسخ اعضای هیأت علمی مورد بررسی را به این سؤال که«در کدام فعالیت پژوهشی از فنآوری اطلاعات و ارتباطات استفاده میکنید؟»نشان میدهد.
4. 6/72 درصد از اعضای هیأت علمی مورد بررسی امکانات فنآوری اطلاعات و ارتباطات موجود در دانشگاه را برای رفع نیازهای اطلاعاتی خود در امر پژوهش و آموزش کافی ندانستهاند.
نتیجهگیری پیشرفت و رشد فنآوری اطلاعات و ارتباطات به شکل گستردهای بر آموزش و پژوهش تأثیر گذاشته است و بهطور روزافزون در این زمنیه مورد استفاده اعضای هیأت علمی و پژوهشگران قرار میگیرند و دیگر کسی نسبت به نتایج مثبت به کارگیری آن در دانشگاهها و مراکز آموزشی تردیدی ندارد.
برای نیل به این هدف اعضای هیأت علمی لازم است مهارتهای مجهز شوند: -کسب مهارتهای فنآوری از اطلاعات و ارتباطات؛کسب مهارت استفاده از چند رسانهایها برای آموزش دروس و ارائه سخنرانیهای کلاسی؛توانایی ایجاد انگیزه در داشنجویان برای به کارگیری فنآوری اطلاعات؛آشنایی با روشهای جدید جست و جوی اطلاعات؛شناخت روشهای پژوهش در اینترنت و تسلط در استفاده از وب و استفاده از خدمات آن مثل پست الکترونیکی،ویدئو کنفرانس،گروههای مباحثه،و غیره."