خلاصة:
براساس نظریههای رشد درونزا بهترین راه همگرایی و کاهش شکاف بین اقتصادهای ضعیف
و قوی روی آوردن به تولید علم و دانش است.برای دستیابی به این مهم نه تنها تخصیص
مداوم و فزاینده منابع به این بخش لازم است، بلکه زیر ساختهای لازم برای
بهرهبرداری از آن باید فراهم گردد و این وظیفه دولت است.در این مقاله تابع تولید دانش را از نظریههای رشد درونزای مبتنی بر دانش
استخراج کرده و براساس دادههای اختراعات ثبت شده، تخمین زدهایم.نتایج نشان میدهد
که اگر بخواهیم به موجودی دانش جدید اضافه کنیم، باید شرایطی ایجاد شود که نیروهای
مستعد و با کیفیت به طور مداوم جذب بخش علوم و تحقیقات شوند.این امر توانمندی کشور را برای جذب و استفاده از دانش روز و جهانی میبخشد و با
بکارگیری آنها به رشد مستمر و درونزای اقتصاد کشور کمک خواهد شد.در کنار این باید
زیر ساختهای لازم برای تحقیق اختراعات و ابداعات در سطح بنگاههای خصوصی فراهم
شود.
ملخص الجهاز:
"AH :شاغلین-مهندسان و دانشمندان-در بخش مذکور در زمان t؛ tA :ذخیره دانش در اختیار شاغلین مذکور در زمان t؛ یکی از اشکال تبعی مهم تابع مذکور که در اغلب کارهای تحقیقاتی مورد استفاده قرار میگیرد به صورت زیر میباشد: (2)نمودار 3:تابع تولید دانش در کشور باید رشد درونزا (به تصویر صفحه مراجعه شود) طبق رابطه(2)و نمودار(3)نرخ تغییرات ایده جدید(دانش)به دو طریق میتوان در یک اقتصاد درونزا شود: 1-سهمی از اقتصاد که به بخش تولید دانش اختصاص مییابد، تابعی باشد از بازار کار بخش تحقیقات که با AH نشان داده میشود و دیگر این که تخصیص منابع به بخش مذکور بستگی به بهرهوری بخش و بازده اقتصادی ایدههای جدید داشته باشد.
نتایج تابع تولید دانش در ایران ما را به سیاستهای پیشنهادی زیر رهنمود میسازد: 1-تزریق مداوم نیروی متخصص با کیفیت به بخش تحقیقات و آموزش؛ 2-فراهم سازی سرریز دانش خارجی به داخل و آشنا شدن نیروهای داخلی با مرزهای دانش و فناوری؛ 3-به کارگیری اختراعات و اکتشافات در بخش تولید؛ 4-بازنگری در زیر ساختهای علم و فناوری کشور با توجه به مؤلفههای اساسی آن که در ابتدای این تحقیق به آنها اشاره شد؛ 5-ایجاد محیط رقابتی در سطح بنگاههای خصوصی برای بهره برداری از نوآوریها و اختراعات؛ 6-محترم شمردن و حمایت حقوقی و معنوی از اختراعات و اکتشافات و تشکیل نهادهای لازم برای آن؛ 7-تدوین«ظرفیت ملی اختراعات و نوآوری»کشور با توجه به زیر ساختها و واقعیتهای فرهنگی، علمی، آموزشی، تحقیقاتی، بخشهای اقتصاد-صنعت، کشاورزی، نفت و خدمات..."