خلاصة:
نظارت آموزشی مفهوم گسترده ای است که فعالیتهای یـادگیری حـین خـدمت و ضمن خدمت را شامل می شود. این مقاله ابتدا به توصیف کلی اثر و مبانی فکـری نظریه نظارت آموزشی ، سپس به نقد و ارزیابی آن پرداخته است . در تحلیل نظریـه ، به شکاف بین نظریه و دنیای واقعی مدرسه اشاره شده است . کاربرد نظریه به ایـن معنی نیست که چیزی فراتر از تجارب روزانه ی مدیران باید انجام شود بلکه بایـد در خدمت فرایند تصمیم گیری باشد. نظریه موجـب مـی شـود کـه فعالیـت هـای مدیریتی با آگاهی کامل از چارچوب های نظری تایید شده عمل در موقعیت هـای آموزشی ، موثرتر انجام می شوند. پس نظریه تنها تا زمـانی کـه بـا عمـل آموزشـی مرتبط باشد، موثر و مفید خواهد بود. علاوه براین ، در زمینه گروه های رشد حرفـه ای مشارکت محور، گرچه پارادایم جدیدی است ، اما رشـد حرفـه ای معلمـان در موقعیت های مختلف ، متفاوت است و می تواند از نظر ابعاد متنوع باشد. یک مدل رشد حرفه ای بهتر از سایر مدل ها وجود ندارد که بتواند در تمام موقعیت ها بکار رود. باید به نیازهای مدارس و معلمان و باورهای فرهنگی توجه شود. در آخر بـه نتیجه گیری پرداخته و پیشنهادهایی ارایه شده است .
ملخص الجهاز:
"درست همانطور که نویسندگان بیان کردنـد، هـدف از تـألیف کتـاب ، مجهـز کـردن مدیران مدارس ، معلمان و سایر دست انـدرکاران آموزشـی بـه دانـش و مهـارت هـای نظارت آموزشی و ارزشیابی معلم به عنوان یک ابزار نیرومند برای ارتقاء رشد حرفه ای معلمان و افزایش و بهبود یادگیری دانش آموزان مـی باشـد(ص V ).
براین اساس ، رشد حرفه ای یا یادگیری حرفه ای معلمان ( Teacher Professional Development or Learning) به عنوان راهبردی برای بهبود کیفیت و افزایش اثربخشـی مدرسه (Rollins ،٢٠٠٣ وLittle ، ٢٠٠٢)، بهبود شایسـتگی هـای حرفـه ای معلـم ( ,Louis Kruse, and Raywid، ١٩٩٦) و بهبود فعالیت هـای آموزشـی (Little ، ٢٠٠٢) اهمیـت زیادی پیدا کرده است .
به طور خلاصه این نکـات متمـایز عبارتند از: بیان ارزش های بنیادی و باورهای اساسی در ابتدا که چارچوب مفهومی بـرای مطالـب کتاب فراهم کرده است ، علاوه بر توجه بـه دانـش و مهارتهـای نـاظران و بـه طراحـی ساختار مناسب برای پیاده سازی نظام نظارت و ارزشیابی ، توجه به نظریه در عمل ، ارایه تفاوتهای نظارت آموزشی و ارزشیابی عملکرد و توجه به ارتباط این دو نظام به عنـوان کارکردهایی مستقل ، ضروری و مکمل ، ارایه پـارادایم و تعریفـی جدیـد از نظـارت بـه عنوان رهبری آموزشی برای هدایت بالندگی حرفه ای معلمان ، تأکید برتشـکیل جامعـه یادگیرنده حرفه ای در مدرسه ، متناسـب بـودن گزینـه هـای نظـارتی بـا ویژگـی هـای یـادگیری معلمـان بـه عنـوان افـراد بزرگسـالان و در نهایـت همـاهنگی و یکپـارچگی استراتژی های متمایز نظارت و ارزشیابی با مراحل پیشرفت شغلی معلمان ."