خلاصة:
امروزه «مشتریگرایی» در سازمان ها به یـک اسـتراتژی تبـدیل شـده اسـت ، بنابراین داشتن اطلاعات در مورد مشتری اهمیت زیادی دارد. از جمله اطلاعات مهـم ، سودآوری مشتری است که حسـابداری مـدیریت بـا ابزارهـای سـنجش سـودآوری مشتری، آن را اندازه گیری میکند. فلسفه ی طراحی نظام سنجش سودآوری مشتریان ، مهم دانستن سود متفـاوتی است که هر ریال درآمد حاصل از ارتباط با مشتریهای مختلـف ، ایجـاد مـینمایـد. سیستم یاد شده در شرکت های خدماتی، به ویژه بانک ها نیز کاربرد دارد. هدف این پژوهش ، بررسی وضـعیت موجـود سـنجش سـودآوری مشـتری در بانک های خصوصی ایران و نگرش مدیران این گونـه بانـک هـا، نسـبت بـه سـنجش سودآوری مشتری است . یافته های پژوهش نشان میدهد که در بانـک هـای خصوصـی ایـران ، سیسـتم سنجش سودآوری مشتری توسعه نیافته است ولی، مدیران این قبیل بانک ها نسـبت به برقراری و توسعه ی این سیستم ، دیدگاه مثبتی دارند و معتقدند که اطلاعات مربوط به سودآوری مشتری در تصمیم های آنها درباره ی اعطای وام به مشتریان ، تعیین بهای تسهیلات اعطایی، برقراری یا حذف رابطه با مشتریان ، قیمت گذاری خدمات ارایه شده به مشتری و استراتژیهای بازاریابی تاثیر دارد.
ملخص الجهاز:
"یافته های پژوهش نشان میدهد که در بانـک هـای خصوصـی ایـران ، سیسـتم سنجش سودآوری مشتری توسعه نیافته است ولی، مدیران این قبیل بانک ها نسـبت به برقراری و توسعه ی این سیستم ، دیدگاه مثبتی دارند و معتقدند که اطلاعات مربوط به سودآوری مشتری در تصمیم های آنها درباره ی اعطای وام به مشتریان ، تعیین بهای تسهیلات اعطایی، برقراری یا حذف رابطه با مشتریان ، قیمت گذاری خدمات ارایه شده به مشتری و استراتژیهای بازاریابی تأثیر دارد.
علاوه بر موارد فوق ، از مدیران بانک ها در مورد امکان پذیر بودن توسـعه ی سیسـتم سـنجش سودآوری مشتری و روش مناسب آن بـرای بانـک هـا نیـز سـوال شـد کـه اطلاعـات مربـوط بـه آن در جدول های شماره ی ٧ و ٨ و نتایج حاصل از آزمون آنها در جدول شماره ٩ آمده است .
همـان طـور کـه اطلاعات جدول ها نشان میدهد، مدیران بانک های ایران توسعه ی سیستم سنجش سودآوری مشتری را امکان پذیر میداننـد، ولـی هیچیـک از روش هـای سـنجش سـودآوری مشـتری را بـر دیگـری تـرجیح نمیدهند.
مدیران بانک های خصوصی ایران نسبت به برقراری و توسعه سیستم سنجش سـودآوری مشـتری در بانک ها، دیدگاهی مثبت دارند و اعتقاد دارند که اطلاعات حاصل از این سیستم ، در تصمیمات آن ها؛ همانند اعطای وام به مشتری، برقراری یا حذف ارتباط با مشتری، تعیین بهای سود تسـهیلات اعطـایی به مشتری، قیمت گذاری خدمات ارایه شده به مشتری و تعیین استراتژیهـای بازاریـابی تـأثیر خواهـد داشت ."