خلاصة:
حوادث جادهای و تلفات ناشی از آن یکی از چالشهای کنونی جوامع بشری است که هزینههای اقتصادی زیادی را بر اقتصاد برخی کشورها تحمیل نموده است. در مقایسه بین کشورها از جنبه توسعه یافتگی، بیشتر قربانیان این بحران را کشورهای در حال توسعه تشکیل میدهند، متاسفانه کشور ایران در قالب این کشورها قرار دارد. مبانی تئوریکی بیان میکند که در این ارتباط بین ایمنی ترافیک و رشد اقتصادی کشورها رابطهای وجود دارد که در مراحل اولیه با رشد اقتصادی، تلفات ترافیکی رشد پیدا خواهد کرد ولی پس از رسیدن به یک سطح نسبتا آستانهای از رشد اقتصادی، نرخ تلفات ترافیکی کاهش پیدا خواهد کرد. هدف این مطالعه بررسی ارتباط بین تصادفات جادهای با شاخصهای اقتصادی مؤتر بر آن در چارچوب نظریات کوزنتس میباشد. نتایج این بررسی نشان میدهد که بین درآمد سرانه و تصادفات جادهای رابطهای به شکل U معکوس وجود دارد. همچنین یافتهها حاکی از آن است که سرمایهگذاری در زیرساختهای جادهای، ایمنسازی خودروها و ترفیع آموزش فرهنگ ترافیک، در کاهش حوادث جادهای تاثیر بسزایی دارد.
ملخص الجهاز:
"در مطالعه ای دیگر لاو، و همکاران (٢٠١٠) ، با استفاده از روش پانل برای ٦٠ کشور طی دوره ی (٢٠٠٤-١٩٧٢) ، نشان داده است که بین درآمد ملی سرانه و مرگ ومیر ناشی از تصادفات جاده ای یک رابطه U شکل معکوسی وجود دارد به این صورت که در مراحل اولیه توسعه ، با افزایش درآمد سرانه ، نرخ مرگ و میر با افزایش موتوری شدن تا یک حد آستانه ای بالا می رود و از آن به بعد به دلیل تحولات تکنولوژیکی و ایجاد نهادهای جدید به منظور ارتقاء ایمنی جاده ، کاهش پیدا می کند.
لذا با توجه به مبانی نظری بررسی شده در بخش های قبل ، جهت بررسی تاثیر متغیرهای رشد اقتصادی بر تصادفات جاده ای فرضیه کوزنتس را بکار گرفتیم که با توجه به آن ، مدل تجربی بکار رفته در این تحلیل را می توان به شکل زیر درنظر گرفت : Ln(RAt) = αt + β1Ln(GDPt) + β2(Ln(GDPt))2 + β3 Ln(Vt)+β4Ln(It) + β5Ln(POPt) +β6EDUt + εt RAt : تعداد تصادفات جاده ای کشور، GDP : تولید ناخالص داخلی واقعی سرانه Vt : تعداد اتومبیل های شماره گذاری شده در سال It : میزان کل سرمایه گذاری های انجام گرفته در بخش ساختمان و زیرساخت ها، POP: جمعیت کشور بر حسب هزار نفر EDUt : درصد افراد با سواد به کل جمعیت می باشند."