خلاصة:
هدف پژوهش حاضر« شناسایی و رتبهبندی نیازهای آموزشی کارکنان استانداری خراسان جنوبی با استفاده از تکنیک دیماتل و تاپسیس فازی» میباشد. در این تحقیق ابتدا از طریق مطالعۀ ادبیات تحقیق و نظر سنجی خبرگان شاخصهای نیازهای آموزشی کارکنان شناسایی شده و سپس در فاز کمی با استفاده از تکنیکهای تاپسیس و دیماتل فازی به رتبهبندی این شاخصها پرداخته شد. جامعۀ این تحقیق را تمامی کارکنان استانداری خراسان جنوبی به تعداد 145 نفر در بر میگیرد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای محقق ساخته بوده است. جهت تحلیل دادههای تحقیق، ابتدا با استفاده از تکنیکهای فوق، اولویتبندی شاخصها و نیز جهت شناسایی علت و معلول بودن آنها از تکنیک دیماتل فازی استفاده گردید. با توجه به نتایج بدست آمده از تکنیک تاپسیس فازی، میتوان بیان کرد که شاخص نزدیک شدن به علوم روز و جدید رتبه اول را کسب کرده و شاخصهای افزایش توان تخصصی کارکنان، رشد دانش عمومی، کاهش خطا و اشتباهات کارکنان و افزایش انگیزۀ شغلی به ترتیب رتبههای 2 الی 5 را به خود اختصاص داده و مابقی شاخصها نیز در اولویتهای بعدی قرار گرفتهاند، همچنین شاخصهای برخورد مناسب با ارباب رجوع و وضعیت اقتصادی مناسب کارکنان به ترتیب، رتبۀ ما قبل آخر و رتبۀ آخر را کسب کردهاند.همچنین با استناد به نتایج بدست آمده از تکنیک دیماتل فازی، شاخصهای: نزدیک شدن به علوم روز و جدید، افزایش توان تخصصی کارکنان، افزایش مهارت کارکنان، ارتباط مناسب با همکاران، رشد دانش عمومی، کاهش خطا و اشتباهات کارکنان، افزایش انگیزۀ شغلی، آشنایی کارکنان با قوانین و مقررات اداری، آشنایی با حقوق شغلی کارکنان، افزایش روحیۀ مشارکت کارکنان، فرهنگ پذیری سازمانی، آشنایی با اهداف و وظایف سازمانو افزایش کیفیت کار کارکنان جز عوامل تاثیرگذار و به بیان دیگر علتها میباشند و رتبههای 1 الی 13 را به خود اختصاص دادهاند. همچنین شاخصهای: افزایش ایمنی شغلی کارکنان، افزایش کارایی کارکنان، افزایش مسئولیتپذیری در کارکنان، افزایش ارتقا و پیشرفت شغلی، تقویت روحیه اجتماعی کارکنان، تناسب اطلاعات علمی با مهارت کار، رشد فضایل اخلاقی، سازگاری با محیط کار، افزایش آرامش شغلی کارکنان، وضعیت اقتصادی مناسب کارکنان و برخورد مناسب با ارباب رجوع جز عوامل تاثیرپذیر و به بیان دیگر معلولها میباشند و رتبههای 14 الی 24 را در بین شاخصها به خود اختصاص دادهاند.
ملخص الجهاز:
با توجه به نتایج بدست آمده از تکنیک تاپسیس فازی، میتوان بیان کرد که شاخص نزدیک شدن به علوم روز و جدید رتبه اول را کسب کرده و شاخص های افزایش توان تخصصی کارکنان، رشد دانش عمومی، کاهش خطا و اشتباهات کارکنان و ١ افزایش انگیزة شغلی به ترتیب رتبه های ٢ الی ٥ را به خود اختصاص داده و مابقی شاخص ها نیز در اولویت های بعدی قرار گرفته اند، همچنین شاخص های برخورد مناسب با ارباب رجوع و وضعیت اقتصادی مناسب کارکنان به ترتیب ، رتبۀ ما قبل آخر و رتبۀ آخر را کسب کردهاند.
همچنین با استناد به نتایج بدست آمده از تکنیک دیماتل فازی، شاخص های: نزدیک شدن به علوم روز و جدید، افزایش توان تخصصی کارکنان، افزایش مهارت کارکنان، ارتباط مناسب با همکاران، رشد دانش عمومی، کاهش خطا و اشتباهات کارکنان، افزایش انگیزة شغلی، آشنایی کارکنان با قوانین و مقررات اداری، آشنایی با حقوق شغلی کارکنان، افزایش روحیۀ مشارکت کارکنان، فرهنگ پذیری سازمانی، آشنایی با اهداف و وظایف سازمانو افزایش کیفیت کار کارکنان جز عوامل تاثیرگذار و به بیان دیگر علت ها میباشند و رتبه های ١ الی ١٣ را به خود اختصاص دادهاند.