خلاصة:
یادگیری انسان و ساماندهی رفتار نوجوان در گرو نشاط و شادابی و هیجانات مثبت اوست و خلاقیت، شکوفایی استعدادها در گرو نشاط و انبساط روحی انجام میشود. شکی نیست که یکی از وظایف مهمتربیتی مدیریت و برنامهریزی آموزشی مدارس، تشویق نوجوانان به مشارکت و تعاون در همه امور است و آنان میتوانند با تدوین برنامهریزی آموزشی مناسب به جلب مشارکت دانشآموزان در امور مختلف مدرسه اقدام کنند و این موضوع میتواند به احساس مفید بودن و دور شدن از انزوا و کسالت در نوجوانان کمک کند و خود یکی از موارد شاد و با نشاط زیستن است. لذا، این پژوهش به بررسی تأثیر شادابی و نشاط در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان متوسطه ی شهرستان ساری و ارائه ی راهکار به منظور افزایش شادابی و نشاط در برنامهریزی آموزشی پرداخته بود. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانشآموزان دوره متوسطه شهر ساری به تعداد 17792 نفر تشکیل دادند. شیوه نمونهگیری تصادفی طبقه ای بود. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان(1970)، تعداد نمونه 376 = s نفر برآورد گردید. برای گردآوری اطلاعات در این پژوهش، از دو روش استفاده گردید. در این پژوهش جهت تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. جهت محاسبه درصدها، محاسبه شاخصهای مرکزی، پراکندگی مناسب، طبقه بندی کردن دادهها و رسم نمودار استفاده شده است. جهت تعمیم نتایج، تعیین رابطه بین نظرات طبقه مورد مطالعه از آزمونT یک گروهی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که شادابی، نشاط، جنسیت و وضعیت اقتصادی خانواده در برنامهریزی آموزشی خصوصا پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه مؤثر واقع شده است.
ملخص الجهاز:
شکی نیست که یکـی از وظایف مهم تربیتی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی مدارس ، تشویق نوجوانـان بـه مشـارکت و تعاون در همه امور است و آنان می توانند با تدوین برنامه ریزی آموزشی مناسب به جلب مشارکت دانش آموزان در امور مختلف مدرسه اقدام کنند و این موضوع می تواند به احسـاس مفیـد بـودن و دور شدن از انزوا و کسالت در نوجوانان کمک کند و خود یکی از موارد شاد و با نشـاط زیسـتن است .
نتـایج پژوهش نشان داد که شادابی ، نشاط ، جنسیت و وضعیت اقتصادی خانواده در برنامه ریزی آموزشی خصوصا پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه مؤثر واقع شده است .
شادابی ، نشاط ، پیشرفت تحصیلی ، دانش آموزان متوسطه و برنامه ریزی آموزشی مقدمه «در بهشت جایی است که به آن خانه شادی گفتـه مـی شـود، هـیچ کـس بـه آن وارد نمی شود مگر آنکه موجب شادی کودکان شده باشد.
بین شادابی و نشاط و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان زمانی رابطه وجود خواهد داشت که میانگین نمره متغیر از نمره برش (١٤١)، به اندازه کافی بالاتر باشد.
٢٦متغیر از میانگین (١٤١) به طور معناداری بیشتر است و به همین دلیل بین شادابی و نشاط و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد.
٨ از میانگین (١٤١) به طور معناداری بیشتر است ، لذا بین شادابی ، نشاط و جنسیت دانش آموزان رابطه وجود دارد.
٨ از میانگین (١٤١)به طور معناداری بیشتر است و لذا بین شادابی و نشاط و جنسیت دانش آموزان رابطـه وجـود دارد.