خلاصة:
با افزایش رقابت بین دانشگاه ها برای جذب دانشجو، به کارگیری اصول بازاریابی بـرای کسـب موفقیـت و دستیابی به اهداف سازمانی ضرورت پیدا کرده است . هدف ایـن پـژوهش ، شناسـایی معیارهـای انتخـاب دانشگاه و منابع اطلاعاتی مورد استفاده دانشجویان برای این انتخاب است . ایـن تحقیـق از نظـر هـدف ، کاربردی و از نظر نحـوه ی گـردآوری داده هـا توصـیفی - پیمایشـی اسـت . دانشـجویان تـرم اول مقطـع کارشناسی ارشد دانشگاه مازندران به عنوان جامعه ی آماری این تحقیق انتخاب شـدند. حجـم نمونـه بـا استفاده از فرمول کوکران ٢٤٢ به دست آمد و نمونه گیری به روش طبقه ای انجـام شـد. بـرای گـردآوری داده ها از پرسشنامه و برای تحلیل داده ها از آزمون های تحلیل عاملی اکتشافی ، تحلیل عاملی تاییـدی و آزمون تی تک نمونه ای استفاده شد. پس از تجزیه و تحلیل داده ها شش عامـل شـهرت ، مـالی ، مکـان ، امکانات ، جو ارتباطی و انعطاف پذیری و تنوع برنامه های درسی شناسـایی شـد. نتـایج همچنـین نشـان می دهد دوستان و آشنایان ، دانشجویان دانشگاه های مورد نظر و وب سایت دانشگاه مهم ترین منابع بـرای گردآوری اطلاعات در فرآیند انتخاب دانشگاه هستند.
ملخص الجهاز:
"پژوهش های انجام گرفته در کشورهای غربی حاکی از آنست که اینترنت بویژه وب سـایت خود دانشگاه ها مهم ترین منبع برای کسب اطلاعات در مرحله انتخاب دانشـگاه اسـت (بـراون و همکاران ، ٢٠٠٩؛ پامپالونی ، ٢٠١٠؛ سیموئز و سوارز، ٢٠١٠)١ نشریات دانشگاه های مـورد نظـر نشریاتی که در مورد دانشگاه ها اطلاعاتی را ارائه می دهند یکی دیگر از منابع اطلاعـاتی هسـتند که دانشجویان از آن ها استفاده می کنند (بریجز، ٢٠٠٦)٢ اعضای شبکه اجتمـاعی ماننـد اعضـاء خانواده ، دوستان ، آشنایان ، بستگان ، معلمان و اساتید همواره به عنوان یکی از مهم تـرین منـابع اطلاعاتی در فرآیند تصمیم گیری هستند که قدرت اثرگذاری و متقاعد سازی بیشـتری نسـبت به سایر منابع اطلاعاتی دارند (پامپـالونی ، ٢٠١٠؛ کـیم و گاسـمن ، ٢٠١١)٣ پـژوهش هـا نشـان می دهد تقریبا همه ی دانشجویان قبل از انتخاب دانشگاه با والدین خود مشورت می کنند (روآن کنیون و همکاران ، ٢٠٠٨؛ کیم و گاسمن ، ٢٠١١)٤ پژوهش ها همچنین نشان مـی دهـد دانـش آموزانی که در دبیرستانهای خصوصی تحصیل می کنند یا از خانواده های مرفه هستند بیشـتر از سایر دانش آموزان از مشاور استفاده می کنند."