خلاصة:
این پژوهش با بهکارگیری شاخصهای علمسنجی و تحلیل شبکههای اجتماعی به بررسی عملکرد کشورهای جهان در حوزۀ سیستمهای اطلاعاتی طی سالهای 2004 تا 2013 در پایگاه وب علوم پرداخته است. نتایج پژوهش نشان داد شبکۀ همتألیفی کشورهای جهان در این حوزه 166 گره و 21518 پیوند دارند. بهطور کلی میانگین چگالی شبکۀ همتألیفی نسبت به برخی حوزهها بیشتر است و ساختار بهنسبت پایدار و منسجمی دارد. هیچ مؤلفۀ منزوی در شبکۀ همتألیفی وجود ندارد و بخش عمدهای از پیوندهای ممکن در این شبکه به نمایش درآمدهاند. با توجه به شاخصهای مرکزیت بررسیشده، کشورهایی مانند آمریکا و انگلستان اثرگذارترین کشورها در شبکۀ همتألیفی سیستمهای اطلاعاتی شناخته میشوند و میتوانند گردش اطلاعات بین شبکه را کنترل کنند. با بهرهگیری از یافتههای این پژوهش، سیاستگذاران پژوهشی و برنامهریزان دانشگاههای کشور میتوانند تمهیدهایی را برای شکلگیری و تقویت پیوندهای مشارکتی با پژوهشگران کشورهای مهم و تأثیرگذار دنیا فراهم کنند و جایگاه مرکزیت کشور را افزایش دهند.
ملخص الجهاز:
"5 ١٥ بحرین ،مصر، عراق ، اردن ، کویت ، لبنان ، موناکو، عمان ، قطر، سوریه ، عربسـتان ، سودان ، امارات ، تونس 6 ٨ ایران ، ژاپن ، مالزی ، افغانستان ، نپال ، پاکستان ، یمن ، کرة جنوبی 7 ٧ گینه ، هند، گرجستان ، روسیه ، ازبکستان ، قرقیزستان ، گینه نو 8 ٦ آمریکا، آذربایجان ،هائیتی ، قزاقستان ،لیبریا 9 ٥ برزیل ، کانادا،پاناما،موریس و لیختن اشتاین 10 ٥ گامبیا، ایرلند، نیوزلند، چین ، سنگاپور 11 ٥ مراکش ، الجزایر، فرانسه ، رئونیون ، گویان فرانسه 12 ٥ آنگولا، استرالیا، بوتان ، فیجی ، میکرونزیا 13 ٤ ارمنستان ، نروژ، سوئد، ارتریا 14 ٤ انگلستان ، برونی ،لیبی ، دومینیکن 15 ٢ دانمارک ، گرینلند 16 ٢ تایوان ، مغولستان 17 ٢ اتیوپی ، سومالی 18 ١ گواتمالا جدول ٤، فهرسـتی از ٢٠ کشـور پـرتولیـد در حـوزة سیسـتم هـای اطلاعـاتی را بـر اسـاس شاخص های علم سنجی و اطلاعات استخراج شده از پایگاه وب علوم نمایش می دهد.
٠٠٠٠٦٠٩ به دست آمد ـ که می تواند به دلیل حضور نزدیک به ٤٥ کشور با مقدار بینیت معادل صفر در ایـن شبکه باشد ـ آمریکا، انگلستان و استرالیا بیشترین مقـدار شـاخص بینیـت را کسـب کـرده انـد و به عنوان رهبرانی در شبکة هم تألیفی سیستم های اطلاعاتی دیده می شـوند؛ زیـرا در کوتـاه تـرین مسیر بین سایر گره ها قرار دارند و می توانند گردش اطلاعات بـین شـبکه را کنتـرل کننـد."