خلاصة:
با توجه به افزایش فارغالتحصیلان دانشگاهی در طی سالهای اخیر و تمایل آنها برای ورود به بازار کار، بعضا مشکلاتی بر سر راه این دانشجویان دیده شده و یا از طریق آنها گزارش میشود. در همین راستا این مطالعه برای بررسی موانع تجربه شده برای ورود به بازار کار توسط دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه شهید چمران اهواز طراحی شد. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشکده تربیت بدنی این دانشگاه بود(263 نفر) که بر اساس جدول مورگان 155 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق ساخته موانع کارآفرینی جمعآوری شد، روایی صوری و محتوایی پرسشنامه نیز با نظرخواهی از اساتید کارآفرینی و مدیریت ورزشی مورد تایید قرارگرفت. پایایی درونی از طریق آلفای کرونباخ 81/0 محاسبه شد کفایت حجم نمونه نیز از طریق شاخص 78/0KMO= گزارش شد. سپس اطلاعات جعآوری شده از پرسشنامهها با استفاده از روش تحلیلی تاپسیس مورد بررسی قرار گرفت. همچنین از آزمون یومنویتنی نیز برای بررسی اختلاف نظر بین دانشجویان پسر و دختر در خصوص موانع کارآفرینی استفاده شد. یافتهها حاکی از آن بود که بیشترین وزن از نظر دانشجویان به موانع آموزشی و سپس فردی اختصاص یافت. محتوای درسی دانشجویان در دوره تحصیلی و روش تدریس از مهم ترین عواملی بودند که در تحقیق حاضر شناسایی شد. ترس از دست دادن سرمایه اندک خود و نداشتن اعتماد به نفس و عدم احساس حمایت از دانشجویان کارآفرین از دیگر عوامل هستند. به نظر میرسد طراحی دوباره و هدفمند محتوای آموزشی و حمایت ملموس از دانشجویان باعث ترغیب دانشجویان به سمت کارآفرینی خواهد شد.
ملخص الجهاز:
"بنابراین شناسایی فرصت ها و مشکلات برای کارآفرینی در ورزش به ایجاد خطوط کلی کسب وکار، برنامه ریزی به منظور ایجاد فعالیت های کارآفرینی، برآوردن چالش های جهانی شدن مانند کیفیت تولید کالاهای ورزشی، توانایی پیش بینی تغییر بازار و استفاده بهینه از فناوری برای رسیدن به حاشیه رقابتی، به ایجاد راهبردهای اشتغال برای جامعه به ویژه فارغ التحصیلان تربیت بدنی کمک میکند.
موضوع کارآفرینی به دلیل اهمیت اش و استراتژیک بودنش برای هر دو گروه از محققین و ارگان های برنامه ریز تبدیل به یک مساله مهم شده است ، تحقیقات آینده میتوانند بررسی کنند اثر روش آموزش عملی را، از قبیل ظرفیت پروژه های کسب و کار عملی (کارهای کوچک تجاری که قبلا ذکرشد) یا استفاده از سبک های آموزشی که دانشجویان را بیشتر درگیر مهارت ها کند به جای تاکید بیش ازحد بر آموزشی تئوری، ساختن تصویر درستی از رشته تربیت بدنی و چشم انداز این رشته در جامعه و محیط کار برای دانشجویان از دیگر یافته های این تحقیق میباشد.
ایجاد مراکز رشد تخصصی تربیت بدنی و علوم ورزشی، حمایت از کسب و کارهای ایجاد شده در حیطه تربیت بدنی، راه اندازی و پشتیبانی هسته های کارآفرینی در دانشکده های تربیت بدنی، برگزاری منظم دوره ها و کارگاه - های ترویجی و توجیهی برای استادان و دانشجویان ، معرفی چهره های موفق کارافرینی در رشته تربیت بدنی، بازبینی سرفصل دوره های آموزشی براساس زمینه های شغلی و نیازهای روز، فراهم کردن شرایط برای برقراری ارتباط هرچه بیشتر با صنعت و بخش خصوصی، از مواردی هستند که میتوانند ساختار فکری دانشکده ها و در نهایت دانشگاه ها را در جهت مثبت تغییر دهند."