ملخص الجهاز:
"ارزیابی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و مؤسسههای پژوهشی دولتی و خصوصی توسط این وزارتخانه چگونه صورت میگیرد؟ نتیجه ارزیابی شما از دانشگاهها چیست؟ آیا رتبهبندی خاصی بر اساس شاخصهای کمی و کیفی صورت پذیرفته است؟ در راستای ارتقای کیفیت نظام آموزش عالی، موضوع ارزیابی نظام آموزش عالی و ارزیابی عملکرد مدیریتهای دانشگاهی از محورهای کلیدی و اساسی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، در همین راستا در سال 1385 دبیرخانه نظام جامع ارزیابی نظام آموزش عالی در مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی تشکیل شد که در آنجا جمعی از متخصصان آموزش عالی کار مطالعه و طراحی الگوی جامع ارزیابی نظام آموزش عالی را در دست انجام دارند و امید است الگوی جامع ارزیابی نظام آموزش عالی در سال جاری اجرا شود و زمینه ارتقای کیفی آموزش عالی را فراهم کند.
تأثیر تصمیمهای گرفته شده در سفرهای استانی در حوزه آموزش و تحقیقات در عمل چگونه بوده و تا چه میزان تحقق یافته است؟ در راستای اهداف ترسیم شده در برنامه چهارم توسعه مبنی بر توسعه مبتنی بر دانایی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نقش کلیدی و محوری را داشته است و سعی برآن بوده که این هدف از طریق راهکارهایی چون توسعه مراکز علمی، پژوهشی و آموزشی کشور، گسترش مرزهای دانش، تربیت نیروی انسانی متخصص، انجام پروژههای بنیادی، کاربردی و همچنین ارایه خدمات علمی و مشاورهای محقق شود."