خلاصة:
کتاب گویا در عرصه صنعت نشر و تجارت پدیده ای نسبتا نوظهور است ، اما سرعت گسترش این رسانه در میان کاربران ، که برخلاف تصور سنتی فقط کاربران نابینا و کم بینا نیستند، و یافتن جایگاه مناسب در صنعت نشر موجب جلب توجه ناشران در سراسر دنیا به سمت نشر کتاب گویا و رقابت برای کسب سهم بیشتر از این بازار شده است . در این مقاله ، با اشاره به مفاهیم و تعاریف کتاب گویا، از بین متون و منابع ، به ارائه تعریفی جامع از این رسانه خواهیم پرداخت . در بخش دیگر، ضمن برشمردن انواع تقسیم بندی موجود کتاب گویا، به معرفی کاربران و مشتریان این محصول پرداخته می شود. در ادامه به قابلیت ها و مزایای آن از دیدگاه کاربران و ناشـران اشـاره میشود تا ناشران ضمن آشنایی با متقاضیان این محصول ، با دلایل جذب کاربران به کتاب گویا و منافعی که استفاده از این محصول برای کاربران دارد و نیز مزایایی که صنعت نشر کتاب گویا برای آن ها در پی خواهد داشت آشنا شوند.
ملخص الجهاز:
"در سال ٢٠٠٦، دامیان هورنر٥، مشاور بازاریابی ، نظر خود را برای Bookseller در قالب سؤالی این گونه بیان کرده بود که آیا ناشران به اشتباه منابع خود را به جای کتاب گویا به کتاب الکترونیکی اختصاص داده اند و آیا توجه بیشتر به e-book نسبت به a-book اشتباه است : آیا همۀ ما در پی راه اشتباه هستیم ؟ هرکس در ارتباط با کتاب الکترونیکی با نوعی وسواس برخورد می کند، در حالی که آیندة بازار انبوه کتاب کاملا در جایی دیگر است ؟ آیا بزرگ ترین تأثیر فناوری تولد دوبارة چیزی خواهد بود که در سراسـر این سـال ها وجود داشته است ـ کتاب گویای فروتن و بسیار فراگیر؟ (روبری ، ٢٠٠٨).
در کتاب گویای تعاملی ، برخلاف کتاب های گویای غیر تعاملی ، که شنوندة کتاب به صورت منفعل عمل می کند و فقط می تواند به داستانی که از قبل ساخته شده و یک سیر خطی ثابت را دنبال می کند گوش کند، ایده این است که داستان را به قطعات مختلف تقسیم می کنند و به کاربر اجازه داده نوار کاست دیسک فشرده قالب فایل صوتی قابل دانلود فایل صوتی غیر قابل دانلود داستانی سبک غیر داستانی انواع کتاب گویا مشروح ویرایش خلاصه توسط انسان روایت توسط نرم افزار تبدیل متن به صوت تعاملی تعامل غیرتعاملی می شود از یک قطعه به قطعۀ دیگر، به منظور توسعۀ شخصی خط داستان حرکت کند."