خلاصة:
تصویر در کتاب های داستان دروازه ای برای ورود کودک به قلمرو خیال انگیز داستان است ، که نه تنها دنیای پیرامون کودک را به او می شناساند، به او میآموزد که در فرایند نقاشی چگونه ارتباط میان خط ها به ایجاد شکل ، و ارتباط میان رنگ ها به ایجاد حجم و واقعی جلوه دادن پدیده ها می انجامد.از این رو، مقاله حاضر تاثیر رنگ را در دچاسکـیتاده های کودکان بر اسـاس برآورده شدن نیاز آنان (گروه سنی ج ) به این دسته از کتاب ها، با هدف اتخاذ روش هایی آگاهانه در استفادة صحیح از عنصر رنگ در تصویرگری کتاب کودک و در نتیجه یافتن راهکارها و شیوه های مناسب برای جذب مخاطب (کودک ) بررسی می کند؛ چون رنگ در خلاقیت فکری و ذهنی کودکان و رشد تفکر آنان تاثیرگذار است ، و می توان از آن همچون ابزاری در خدمت رشد تفکر کودکان استفاده کرد.در بحث روش تحقیق ، دربارة نوع این پژوهش ، حجم جامعه آماری و نمونه آماری توضیح داده شده است . در بحث نتیجه گیری ، بیان شده است که عنصر رنگ در کتاب کودک در روند یادگیری کودکان نقش اساسی دارد. در این پژوهش ، کودکان در جایگاه بیننده و شنونده با کتاب های تصویری پیوند برقرار کردند و واکنش هایشان به آن ها بررسی شد؛ با این هدف که روشن شود کودکان نه ساله ، با توجه به ویژگی های گروهی و فردی خود، با این گونه کتاب ها چگونه برخورد می کنند، و کاربرد رنگ ها در تصاویر تا چه اندازه می تواند آن ها را مشغول نگه دارد.امیدواریم این مقاله ، با همه کاستی هایش ، در جهت بهینه سازی و بهبود مشکلات گام مثبتی بردارد، و شروعی باشد برای ناشران ، نویسندگان ، تصویرگران ، و والدین کودکان ایران زمین .
ملخص الجهاز:
"از این رو، مقالۀ حاضر تأثیر رنگ را در دچاسکـیتاده های کودکان بر اسـاس برآورده شدن نیاز آنان (گروه سنی ج ) به این دسته از کتاب ها، با هدف اتخاذ روش هایی آگاهانه در استفادة صحیح از عنصر رنگ در تصویرگری کتاب کودک و در نتیجه یافتن راهکارها و شیوه های مناسب برای جذب مخاطب (کودک ) بررسی می کند؛ چون رنگ در خلاقیت فکری و ذهنی کودکان و رشد تفکر آنان تأثیرگذار است ، و می توان از آن همچون ابزاری در خدمت رشد تفکر کودکان استفاده کرد.
آیا عناصر تصویرسازی در جذب مخاطب کتاب های داستانی گروه سنی ج تأثیر دارد؟ نقش رنگ و شیوة اجرای آن در میزان جلب توجه مخاطب تا به چه اندازه است ؟ هدف اصلی از انجام این پژوهش اتخاذ روش هایی آگاهانه در استفادة صحیح از عنصر رنگ در تصویرگری کتاب کودک و در نتیجه یافتن راهکارها و شیوه های مناسب برای جذب مخاطب (کودک ) است .
روایی و پایایی ابزار در بحث روایی (اعتبار): از آنجا که ابزار اصلی پژوهش پرسش نامه است ، برای سنجش روایی آن از روش روایی صوری و همچنین روایی محتوایی ( استفاده از ویژگی ها و عناصر شخصیتی (در ساختمان کلی تصویر) و عناصر بصری (رنگ ، خط ، سطح ، بافت ، ترکیب بندی ) تصویرسازی ) برای نمودار٢- میزان اهمیت شاخص های خاص (عناصر بصری ) کتاب داستانی از نظر پاسخ گویان به ترتیب : تصویرسازی کتاب ، طراحی جلد کتاب ، رنگ ، نوع خط ، ترکیب بندی متن و تصویر ٣٠,٩ درصد مرد ٥٢,٢ درصد مرد بررسی اجزای تشکیل دهندة یک ابزار استفاده شده است ."