خلاصة:
مقدمه و هدف: رسانه و از جمله تلویزیون، رابطه بسیار نزدیکی با زندگی خانوادگی دارد، از میان برنامههای تلویزیونی آنچه بیشترین میزان تماشاگر را به خود اختصاص داده و به حضور مخاطب اهمیت میدهد، برنامههای گفتوگو محور است. هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی میزان تأکید برنامه «به خانه برمیگردیم» در تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده است. روش تحقیق: این تحقیق با روش تحلیل محتوا و جامعه آماری آن همه قسمتهای برنامه «به خانه برمیگردیم» در سال 1391 میباشد که با روش نمونهگیری خوشهای دومرحلهای از هر فصل یک هفته آماری به طور تصادفی انتخاب و در مجموع چهار هفته شامل 24 برنامه انتخاب شده است. یافتهها: به ترتیب اولویت مقوله ازدواج پایدار با 44 درصد، ازدواج آگاهانه با 28 درصد، ازدواج به هنگام با 17 درصد و ازدواج آسان با 11 درصد مورد توجه بوده است. در مبحث تحکیم خانواده نیز کارگردان و تهیهکنندگان در این برنامه تلویزیونی به تأمین نیازهای مادی و معیشتی با 74 درصد و تأمین نیازهای عاطفی خانواده با 26 درصد و در مبحث تعالی خانواده به ترتیب اولویت به مقوله فرهنگی با 37 درصد، به اجتماعی با 34 درصد و به اقتصادی با 29 درصد پرداخته شده است. محتواهای برجسته شدهای همچون تعمیق باورهای دینی با 98 مورد و کاهش آسیبهای خانواده با 85 بیش از سایر محتواها برجسته شده است و برنامه «به خانه برمیگردیم» توجه ویژهای به مقوله مکارم اخلاقی اسلامی و رشد فرهنگ عفاف و حجاب داشته است. نتیجهگیری: با انتخاب تعداد مشخصی از محتواها، تصاویر، موضوعات، میهمانان، سبکهای غذایی، الگوهای رفتاری و ارزشهای مشخص اسلامی و ...برای مخاطبان از سایر گزینههای ممکن و محتمل دوری یا آنها را در اولویتهای پایین زمانی و روایی قرار میدهند و مخاطب در طی زمان پس از عادت کردن به برنامه اهمیت بخشهای مختلف برنامه را درک میکند. سه مقوله تشکیل خانواده، تحکیم خانواده و تعالی خانواده به درستی در قالب آیتمهای متنوع و بخشهای مختلف برنامه مذکور نشان داده شده است.
The main objective of the research is to review the degree of the focus of the
program entitled "Be khaneh Barmigardim" we are, "Returning Home" in terms of
development and enhancement and excellence of the family, the main question
raising is how much the development, enhancement and excellence of the family
foundation have been emphasized in the "Be Khaneneh Barmigardim" Program?
The methodology applied in the research is based on the content and statatistics
analysis of the all theries of the "Be Khaneh Barmigardim" program in 2012.
From among all contents of the program in the period of one year, from each
season, one statistical week has been randomly selected which consists of 4 weeks
and 24 programs. The selection methodology of the research, is two-step cluster
selection. The results of the content analysis of the program showed that;
3 subjects and items of development, enhancement and excellence of the family
have been rightly met in different items of the program. For instance, in cooking
sections and offering and suggesting of the foods, the preparation of the food has
not been merely shown, and beside the food preparation, the values and norms
related to Islamic patterns in the way of eating and feeding and concerning others
have been addressed in the program. Further more in expertise dialogues three
items of development, enhancement and excellence of the family have been clearly
discussed.