خلاصة:
هدف از این پژوهش، بررسی اجرای طرح ملی طناورز بر تعادل ایستا و پویای دانشآموزان بود. پژوهش حاضر با دو گروه تجربی و کنترل همراه با طرح پیشآزمون- پسآزمون روی دانشآموزان پسر پایۀ چهارم ابتدایی در سال 91–1390در شهر بهارستان (منطقهای در رباط کریم تهران) انجام گرفت. به این منظور، 60 آزمودنی بهصورت نمونهگیری مرحلهای از جامعۀ دانشآموزان پایۀ چهارم ابتدایی مدارس شهر بهارستان تهران انتخاب و به تعداد برابر به دو گروه تقسیم شدند. دانشآموزان گروه تجربی به مدت 10 هفته و هفتهای 3 جلسه به مدت 50 دقیقه برنامۀ منتخب طنابزنی را اجرا کردند. دادههای حاصل پس از سنجش نرمال بودن از طریق آزمون K-S با استفاده از آزمون آماری t مستقل و وابسته در سطح معناداری 05/0P< تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشاندهندۀ پیشرفت معنادار در گروه تجربی برای هر دو آزمون تعادل ایستا (019/0= P) و پویا (05/0= P) بود. همچنین میانگین نمرۀ پسآزمون تعادل پویا در گروه تجربی بهطور معناداری بیشتر از گروه کنترل (041/0= P) بود، ولی چنین تفاوتی در نتایج آزمون تعادل ایستا بین دو گروه کنترل دیده نشد (225/0=P). براساس نتایج بهدستآمده، برنامۀ تمرینی طرح طناورز موجب پیشرفت تعادل دانشآموزان شد، ازاینرو این تحقیق اجرای طرح طناورز در مدارس کشور را مفید ارزیابی میکند.
ملخص الجهاز:
"کودک در سال های بعد که با حرکات مهارتی سروکار پیدا می کند و به تأثیر طرح ملی طناورز بر تعادل ایستا و پویای دانش آموزان پسر مقطع چهارم ابتدایی 141 کشف راه های مختلف به منظور تغییر در پایگاه نگهداری بدن و مرکز ثقل بدن خود می پردازد، باید برای اجرای این فعالیت ها از سازوکار بدن و کاربرد قوانین فیزیکی حرکت در بدن آگاهی داشته باشد.
نمونة آماری تحقیق از طریق فرمول تعیین حجم نمونة کوکران و براساس اطلاعات مقالة اسماعیل زاده (٣) و با اطمینان ٩٠ درصد شامل ٦٠ نفر است به روش نمونه گیری مرحله ای از فهرست تهیه شده تأثیر طرح ملی طناورز بر تعادل ایستا و پویای دانش آموزان پسر مقطع چهارم ابتدایی 143 توسط مسئولان ادارة آموزش و پرورش به عمل آمد و در دو گروه تجربی (٣٠=n) و کنترل (٣٠=n) قرار گرفتند.
ازاین رو می توان نتیجه گرفت که متغیر برنامة تمرینی طناب زنی روی تعادل پویا تأثیر مثبت معناداری گذاشته است که با نتایج تحقیق سقازاده (١٣٨٩)، بوتیس (٢٠٠٦)، جاگ (١٩٩٣) و روگرز (٢٠٠٣) و نیز یافته های زوگلو و همچنین بلیانی (١٣٧٧) مطابقت و همخوانی دارد.
١٤٨ رشد و یادگیری حرکتی _ ورزشی ، دورة ٧، شمارة ٢، تابستان ١٣٩٤ در تحقیقی دیگر، زهرا سلمان (١٣٨٨) به بررسی تأثیر تمرین های ادراکی – حرکتی بر بهبود قابلیت های حرکتی دانش آموزان دورة ابتدایی پرداخت و به این نتیجه رسید که این تمرینات روی تعادل ایستا و پویا تأثیر معناداری دارد."