خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش متقابل بر بهبود درک مطلب و خواندن دانشآموزان دختر نارساخوان در پایه پنجم ابتدایی بود. بدین منظور از بین دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی 30 نفر بهعنوان نارساخوان انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. مشارکتکنندگان گروه آزمایش در 8 جلسه 45 دقیقهای، آموزش متقابل را دریافت کردند. در این پژوهش برای جمعآوری دادهها از آزمون هوشی ریون کودکان، آزمون تشخیصی خواندن و نارساخوانی، آزمون پیشرفت سواد خواندن پرلز، پرونده تحصیلی و بهداشت دانشآموزان استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس حاکی از تأثیر مثبت آموزش متقابل بر درک مطلب و خواندن آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه پس از حذف اثر پیشآزمونها بهعنوان متغیر همتغییر یا همپراش بود. بر این اساس میتوان نتیجهگیری کرد که روش آموزش متقابل روشی مفید و مؤثر است که کاربرد آن منجر به افزایش میزان درک مطلب دانشآموزان میشود و مهارت خواندن آنها را بهبود میبخشد.
ملخص الجهاز:
"با وجود اینکه پژوهش های زیادی در زمینة تأثیر راهبردهای فراشناختی بر درک مطلب دانش آموزان انجام گرفته است اما بیشتر این پژوهش ها بر روی دانش آموزان عادی اجرا شده اند ولی کمتر پژوهشی را می توان یافت که تأثیر روش آموزش دوجانبه را بر درک مطلب دانش آموزان دارای اختلال خواندن بررسی کرده باشد.
به همین دلیل ، هدف اصلی پژوهش حاضر دستیابی به پاسخ این سؤال است که آیا آموزش متقابل بر بهبود درک مطلب و خواندن دانش آموزان دختر دارای اختلالات خواندن در پایه پنجم تأثیر دارد یا نه ؟ به طور واضح این پژوهش برای آزمون فرضیه های زیر انجام گرفت : فرضیه اول : آموزش راهبردهای فراشناختی (به روش آموزش متقابل ) بر بهبود درک مطلب دانش آموزان دختر نارساخوان مؤثر است .
در تبیین این یافته ها می توان گفت که آموزش راهبردهای فراشناختی موجب افزایش آگاهی از عملکرد در حین خواندن و سایر کنش های شناختی فرد می شود، به طوری که درک مطلب بدون بازشناسی صحیح و سریع واژه ها مشکل است (مهدی زاده ، فیضی و اسلام پناه ، ٢٠١١).
همچنین با توجه به نکات فوق و اهمیت موضوع ، مطالعه و آگاهی در مورد عوامل مؤثر بر خواندن و راه های بهبود عملکرد خواندن و درک مطلب ، تشخیص و شناسایی به هنگام دانش آموزان نارساخوان ضروری به نظر می رسد تا برای درمان و افزایش سطح بهداشت روانی مدارس و دانش آموزان و نیز افزایش بهبود عملکرد تحصیلی این گروه از دانش آموزان اقدامات لازم انجام شود."