خلاصة:
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی رابطۀ بین نگرش به عدالت اجتماعی و محیط آموزشی در بین حوزویان و دانشگاهیان شهر قم بود که با بررسی رابطۀ متغیرهای زیر مجموعۀ نگرش به عدالت اجتماعی، با محیط آموزشی و بررسی تفاوت نگرش به عدالت اجتماعی دربین افراد تحصیلکردۀ حوزوی و دانشگاهی صورت گرفت. روش: این تحقیق با استفاده از روش پیمایش انجام شده و واحد تحلیل درآن فرد است. جامعۀ آماری تحقیق را کلیۀ افراد شاغل به تحصیل در دانشگاهها وحوزههای علمیۀ شهر قم تشکیل می دهد که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 800 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدهاند. برای انتخاب نمونهها نیز از کلیۀ دانشگاهها وحوزههای شهر قم متناسب با حجم آنها به صورت تصادفی، فرد نمونه انتخاب و با استفاده از ابزار پرسشنامه و به شیوۀ مصاحبه اطلاعات مورد نظرگردآوری شده است. یافته ها: بررسی وتحلیل متغیرهای نگرش به عدالت اجتماعی و فرضیات تحقیق بیانگر این مطلب است که تفاوت معناداری بین احساس عدالت در بین حوزویان و دانشگاهیان وجود دارد و در خصوص رابطۀ بین محل تحصیل و سایر متغیرهای نگرش به عدالت نیز تنها بین محل تحصیل و نگرش به ساختار طبقاتی رابطۀ معنی داری وجود ندارد و در بقیۀ موارد این رابطه به صورت معنادار برقرار میباشد. به عبارتی دیگر بین محل تحصیل و معیارهای عدالت، بین محل تحصیل و ارزیابی فاصلۀ طبقاتی نسبت به گذشته ، بین محل تحصیل و ارزیابی فاصله طبقاتی آینده نسبت به حال رابطۀ معناداروجود دارد. نتیجه گیری:باید به نگرش افراد مخصوصا قشر تحصیلکرده بیشتر توجه نمود چرا که تحقق جامعۀ عادلانه منوط و وابسته به تحقق عدالت اجتماعی و همچنین هدایت و اصلاح نگرش افراد جامعه و برنامه ریزی بر اساس آن می تواند تاثیر بسزایی در بهبود وضع موجود باشد.
ملخص الجهاز:
"ل) نتیجه گیری: تبیین مسألۀ عدالت اجتماعی که از مباحث بسیار مهم و ارزشمند در جامعۀ بشری مخصوصا در جامعۀ کنونی میباشد بسیار دشوار میباشد البته از این جهت که هر چه از بحث عدالت سخن به میان آمده بیشتر جنبۀ فلسفی و نهایتا سیاسی داشته و کمتر با نگاه جامعه شناختی پرداخته شده لذا جمع نمودن و ارتباط بحث عدالت با رویکرد جامعه شناسی بسی بررسی رابطۀ بین نگرش به عدالت اجتماعی ومحیط آموزشی ٨٩ سخت به نظر میرسید علاوه بر این نوعا مطالبی که در این حوزه دیده میشود بیشتر از اندیشمندان غربی مطرح شده و اندیشمندان مسلمان در حوزة عدالت اجتماعی ورودی به مثابه اندیشمندان غربی تا چند وقت پیش نداشته اند که این هم کار را مشکل تر مینمود از همه مهمتر اینکه باید به این مطلب توجه شود که پرسش و سوال از عدالت و مباحث پیرامونی همواره بسیار دشوار بوده چرا که با زندگی اجتماعی و شخصی افراد سر وکار دارد به تعبیری درونگرایی افراد مانع از بیان صریح واقعیت های زندگی اجتماعیشان میشود و در کنار این مطلب ، باتوجه به وضعیت سیاسی اجتماعی ممکن است سادهترین موضوعات؛ برداشتی کاملا جهت دار را به همراه داشته باشد و این روند کار را سخت تر مینماید چنانچه نوع مواجهۀ مراکز علمی و همچنین خود پاسخگویان را میتوان از این مشکلات دانست ."