خلاصة:
هدف:مطالعۀ حاضر با هدف بررسی تفاوت سبک های هویتی در بین دانشجویان نماز خوان و دانشجویان غیر نماز خوان و همچنین بررسی تفاوت سبک های هویتی در بین دانشجویان پسر و دختر صورت گرفته است. روش:این پژوهش از جمله پژوهشهای توصیفی و مقایسهای است که در آن جامعۀ آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه می باشد. نمونۀ انتخاب شده شامل 116 نفر(61 نفر پسر و 55 نفر دختر) از دانشجویان دانشگاه مذکور بودندکه به شیوۀ تصادفی ساده از بین افراد در دسترس و داوطلب شرکت در مطالعه انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آماریt-test برای دو گروه مستقل و نرم افزار SPSS 16 استفاده شد. یافته ها:یافته های پژوهش نشان داد که بین سبک های هویتی دانشجویانی که فریضۀ نماز را به جا میآورند با دانشجویانی که این فریضه را به جا نمیآورندتفاوت معنادار وجود دارد و بیشترین میانگین سبک هویتی دانشجویان نماز خوان مربوط به سبک هویتی اطلاعاتی و سبک هویتی هنجاری و بیشترین میانگین سبک هویتی در دانشجویان غیر نماز خوان مربوط به سبک هویتی اجتنابی/ سردرگم می باشد. همچنین بین دانشجویان پسر و دختر تنها در دو سبک هویتی اطلاعاتی و سبک هویتی هنجاری تفاوت معنادار وجود وجود داشت و میانگین نمرات هر دو سبک مذکور در دانشجویان دختر بیشتر از دانشجویان پسر بود. نتیجه گیری:نتیجۀ حاصل از این پژوهش نشان داد که بین سبک های هویتی دانشجویان با فریضۀ نماز رابطۀ معنادار و جود دارد. همچنین بین دو جنس نیز در این زمینه تفاوت معنادار دیده می شود.
ملخص الجهاز:
"درپژوهش حاضر و بر اساس مبانی نظری برزونسکی به بررسی رابطۀ نماز به عنوان مهمترین رکن دین اسلام و سبک های هویتی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه پرداخته شده است .
بخش عمدهای از تحقیقات نشان می دهد که افراد هنگام مواجهه با بحران، از راه حل های مذهبی استفاده می کنند؛ بنابراین ، ایمان 1-Wink 2-Conscientiousness 3-Agreeableness 4-Openness 5-Desrosiers& Miller 6- Ericson نماز و سبک های هویتی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ١٣٧ مذهبی منبع یک نیروی مهم و اثربخش به هنگام مواجهه با بحران است (هیل و هود، ١٩٩٩ ، ترجمه ی آذربایجانی و موسوی، ١٣٨٢)١.
برای بررسی وجود تفاوت معنادار در نمرات سبک های هـویتی بـین دانشـجویان نمـاز خوان و دانشجویان غیر نماز خوان از آزمون t-test برای دو گروه مستقل به کار برده شده کـه نتایج آن در جدول ٣ ارائه شده است .
نماز و سبک های هویتی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ١٤١ جدول٣ : نتایج آزمون آماری t-test برای دو گروه مستقل بر اساس وضعیت به جا آوردن فریضه نماز سبک هویتی t درجه تفاوت تفاوت سطح آزادی میانگین خطای معیار معنی داری سبک هویت اطلاعاتی ١٨.
با این تبیین که بخشی از تعهدات هویتی فرد به حوزة مذهب بر میگردد یافته های این پژوهش دور از انتظار نبود و به طور کلی به نظر میرسد افراد دارای دو سبک هویت اطلاعاتی و هنجاری آموزههای مذهبی را بیشتر کسب کردهاند اگرچه ممکن است شیوههای کسب آموزهها در آنها متفاوت باشد اما افراد دارای سبک هویتی اجتنابی."