خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر، دستیابی به نگرش دانشجویان به شبکههای ماهوارهای فارسی زبان و آگاهی بر میزان گرایش آنها به این شبکهها و همچنین سنجش پیامدهای برنامههای این شبکهها بر دانشجویان بوده است. روش:پژوهش، پیمایشی و جامعۀ آماری، دانشجویان 20 دانشگاه سراسری در 15 استان، در مقاطع کارشناسی به بالا در سال تحصیلی 92-91 بوده که با روش نمونه گیری تصادفی طبقهای متناسب، 2000 نفر از آنان کاملا تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، فرم پرسشنامه بسته بوده و دادهها، با SPSS تجزیه و تحلیل شدهاند. یافتهها: نشان میدهند که بین پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی، میزان دینداری و همچنین میزان مشارکت اجتماعی دانشجویان با میزان استفادۀ آنها از شبکه های ماهوارهای و نگرش ایشان به این شبکه ها و همچنین بین سه متغییر نخست با میزان اعتماد دانشجویان به شبکه های ماهواره ای رابطه معنادار وجود دارند. اما بین میزان مشارکت اجتماعی و میزان دینداری دانشجویان با میزان استفاده آنها از شبکهها، رابطۀ معنادار وجود ندارند.نتیجهگیری:نتایج تحقیق نشان می دهند، که دلایل گرایش دانشجویان به شبکههای ماهواره ای و میزان اثر گذاری این شبکهها بر آنها، فرایند پیچیدهای است که به متغیرها و عوامل متعددی بستگی دارد. برخی از این عوامل عبارتند از: محیط و شرایط اجتماعی، خانوادگی، تحصیلی و ساختار روانی مخاطبان، انگیزه و میزان استفاده از رسانهها، میزان وابستگی و دسترسی به رسانه ها، سود معنوی و رضایت حاصله از رسانه و غیره
ملخص الجهاز:
"ضرورت انجام پژوهش حاضر آن است که نزدیک به ٥ میلیون نفرازجمعیت کشور را دانشجویان تشکیل می - دهند و نهاد رهبری نیز به همین نسبت در دانشگاهها به خصوص در دانشگاههای دولتی با این افراد در ارتباط است ، لذا ضروری است که دلایل و انگیزة دانشجویان در تمایل به استفاده از شبکه های ماهوارهای فارسی زبان مورد پژوهش قرار گیرد و ضمن ارائۀ راهکارهای متناسب برای از بین بردن پیامدهای نامطلوب آن، اطلاعات و دادههای لازم برای برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی دراین زمینه ارائه شود.
مقدار مثبت آزمون گاما نشان دهندة وجود رابطۀ مستقیم بین دو متغیر است ، بدین ترتیب که هرچه پایگاه اقتصادی اجتماعی افراد بالاتر باشد میزان استفادة آنها از شبکه های ماهوارهای بیشتر است و برعکس هرچه پایگاه اقتصادی اجتماعی افراد پایین تر باشد میزان استفادة آنها از ٣٣٦ فرهنگ در دانشگاه اسلامی ١٢ شبکه های ماهوارهای کمتر میباشد.
٩٥ میتوان گفت بین میزان دینداری افراد و میزان استفادة آنها از شبکه های ماهوارهای رابطۀ معناداری وجود ندارد و H٠ یعنی فرضیه خنثی که نشـانگر عـدم وجـود ٣٣٨ فرهنگ در دانشگاه اسلامی ١٢ رابطه است را پذیرفته و نمی توانیم رد کنیم .
مقدار مثبت آزمون گاما نشان دهندة وجود رابطه مستقیم بین دو متغیر است ، بدین ترتیب که هرچه میزان مشارکت اجتماعی افراد بالاتر باشد میزان اعتماد آنها به شبکه - های ماهوارهای بیشتر است و برعکس هرچه میزان مشارکت اجتماعی افراد پایین تر باشد میزان اعتماد آنهـا به این شبکه ها کمتر میباشد."