خلاصة:
چشم انداز آموزش عالی به طور چشمگیری در دهههای اخیر تغییر یافته و به موازات آن محتوا و استانداردهای برنامه درسی نیز دستخوش تغییراتی گردیده است. برنامه درسی و ارزیابیهای مرتبط با آن به عنوان قلب نظامهای آموزشی در سراسر جهان به شمار میروند. هدف این مطالعه ارزیابی کیفیت برنامه درسی به صورت مطالعه تطبیقی میباشد. روش تحقیق در این پژوهش از نوع تحلیلی بوده و برای این منظور دیدگاههای صاحبنظران، کتب، پیشینه مطالعاتی و تحقیقات انجام شده پیرامون شیوه ارزیابی کیفیت برنامههای درسی دانشگاهی در کشورهای افریقای جنوبی، استرالیا، فنلاند، انگلستان و کشورهای اروپای شمالی (دانمارک، ایسلند، نروژ و سوئد) و ایران مورد مطالعه و بررسی و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد هدفهای برنامه درسی آموزش عالی در ایران با برنامه درسی کشورهای مورد مطالعه دارای تشابهات بسیاری میباشد از جمله: از نظر تربیت نیروی متخصص و ماهر برای جذب بازار کار، نخبه پروری، پرورش دانشجویان خلاق و نوآور و توانایی تحلیل مسائل، داشتن تفکر انتقادی، تضمین کیفیت و... می باشد به طور کلی همه برنامههای درسی آموزش عالی یک هدف کلی دارند و آن تبدیل کردن جوانان به عنصر ارزشمند در جامعه میباشد. برنامه درسی تمام کشورها بدنبال یک هدف کلی است و آن عبارت از تبدیل کردن جوانان به عنوان عضو ارزشمند جامعه میباشد. به همین منظور میتوان تجربیات و ایدههای مطرح شده در این زمینه را به چالش کشیده و درباره آنها به بحث پرداخت تا به واسطه آنها بتوان آموزههای مفید مربوط به کیفیت برنامههای درسی در آموزش عالی را استخراج نموده و در پرتو آن برنامههای درسی را بهبود بخشید.
The higher education’s perspective
has changed dramatically in recent decades as
well as its content and curriculum standards
have also been changed. Curriculum and
assessment associated with it are considered as
the heart of educational systems around the
world. The aim of this study was to evaluate the
quality of the curriculum in a comparative
study. In this study, the analytical method and
for this purpose the views of experts, books,
records, studies and research on how to assess
the quality of the academic curriculum have
been studied and analyzed in South Africa,
Australia, Finland, the UK and the Nordic
countries (Denmark, Iceland, Norway and
Sweden) and Iran. The results show that the
objectives of the curriculum of Iran have many
similarities to those of the countries studied,
including the training of skilled workers for the
job market, elite, creative and innovative
student development and the ability to analyze
issues, critical thinking, quality assurance and
so on. Generally all higher education curricula
have an overall goal of becoming young people
to a valuable element in society. Therefore,
experiences and ideas have been challenged
discussed in this field through useful teachings
related to the quality of higher education
curricula have been extracted and in light of it
curriculum will be improved.
ملخص الجهاز:
مطالعه تطبيقي ارزيابي کيفيت برنامه درسي آموزش عالي A Comparative Study of Assessing the Quality of Higher Education Curriculum تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٢/١١/٢٥، تاريخ ارزيابي: ١٣٩٣/٢/١٣، تاريخ پذيرش مقاله : ١٣٩٣/٥/١٥ سميه قرباني ١، دکتر محمدرضا نيلي ٢ و سميرا دلبري ٣ Somayeh Ghorbani, Dr. Mohammad Reza Nili, Samira Delbari چکيده : چشم انداز آموزش عالي به طور چشم گيري در دهه هاي Abstract: The higher education’s perspectiveاخير تغيير يافته و به موازات آن محتوا و استانداردهاي برنامه درسي has changed dramatically in recent decades asنيز دستخوش تغييراتي گرديده است .
در واقع تعداد زيادي از 1 -Kanji 2 -Doherty 3-Micheal 92 دوفصلنامه مطالعات برنامه درسي آموزش عالي، سال ٤، شماره ٩، بهار و تابستان ١٣٩٣ تعريف هاي معاصر از کيفيت با اين ايده سازگاري دارد که کيفيت ، شدت و ميزان برآورده شدن انتظارات نظام آموزشي و دانشجويان است (پارسرمن ١و همکاران ، ١٩٩٨).
هدف از تدوين آيين نامه ، تنظيم امور آموزش دانشگاهي براي 1 -Pill 2 -Huy 94 دوفصلنامه مطالعات برنامه درسي آموزش عالي، سال ٤، شماره ٩، بهار و تابستان ١٣٩٣ تربيت نيروي انساني متعهد، متخصص و متناسب با نيازهاي جامعه و ايجاد هماهنگي در فعاليت هاي آموزشي دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي کشور، استفاده بهينه از ظرفيت هاي موجود در جهت ارتقاي سطح کيفي آموزش دانشجويان است (سند پنجم برنامه توسعه کشور).