خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر در پی پاسخ به این سؤال است که: بر پایۀ آموزههای دین اسلام، چه چشماندازی برای نهاد دانشگاه مسئولیتپذیر قابل ترسیم است که مسیر دستیابی به جایگاه شایستۀ این نهاد الهی را برای ما روشن و هموار سازد؟ روش: این پژوهش با روش کتابخانهای- اسنادی به تحلیل محتوای کیفی انجام گرفته است. یافتهها: پژوهش حاضر، دانشگاه مسئولیتپذیر را نهادی با سه مشخصة ذاتی یا سه مؤلفۀ بنیادین هویت علمی، هویت دینی و خدمتگزاری معرفی میکند و با طراحی چشمانداز مطلوب آن، که متشکل از شاخصهای دانایی، توانایی، نیکویی و زیبایی است، به الگوسازی و ترسیم پیکر و چارچوب اسلامیاش پرداخته است. نتیجهگیری: از آنچه گزارش شد به دست میآید که جریان تعلیم و تربیت در دانشگاه مسئولیتپذیر به گونهای است که هر فردی در مسیر آن قرار گیرد، متصف به صفات دانایی، توانایی، نیکویی و زیبایی میشود.
ملخص الجهاز:
"بررسی ها نشان میدهد که متأسفانه با وجود اهمیت این موضوع، تحقیقات توصیفی زیادی در مورد ترسیم چشم انداز دانشگاه مسئولیت پذیر انجام نشده است ، بلکه اغلب تحقیقات در این زمینه ، سعی در تبیین دیدگاهها، موانع و چالشهای پیش رو و احیانا راهکارهای تحقق دانشگاه اسلامی داشته اند و دیدگاهها پیرامون این جنبۀ مهم ، به صورت کلی و گذرا مطرح شده است که در ادامه به برخی از آنها اشاره میشود.
لذا با در نظر داشتن جایگاه این مفهوم در نظام ارزشی اسلام و رابطۀ این مفهوم با علم و دانش ، لازم و ضروری است اولین شاخص چشم انداز دانشگاه مسئولیت پذیر نیز با الهام از نظام تعلیم و تربیت اسلام، در مسیر اجرای رسالت خویش ، صبغۀ الهی داشته باشد و در تمامی ابعاد و ارکان، مزین به ارزش والای دانایی باشد.
». (کهف : ٧) با سرلوحه قرار دادن اینکه خداوند، زیباست و زیبایی را دوست میدارد و دوست دارد آثار نعمتش را بر بندگانش ببیند: «إن الله جمیل و یحب الجمال و یحب أن یری أثر النعمه علی عبده»(کلینی، ١٤٠٧، ج ٦: ٤٣٨) و دیگر اینکه ، فطرت انسان طالب زیباخواهی و زیباجویی است ، بر این باوریم که دانشگاه مسئولیت پذیر به عنوان نهادی که هم ایفای رسالت الهی را بر عهده دارد و هم باید مطابق فطرت الهی و زیبادوستی انسان باشد، لازم است شاخص زیبایی و زیبا شدن را جزء مهم ترین اهداف و ارزشهای خود قرار دهد."