خلاصة:
هدف: کشف نگرشها، احساسات، باورها، تجربهها و واکنش صاحبنظران و منتخبین علوم اسلامی در موضوع کرامت انسانی در سازمان. روش: تحلیل محتوای کیفی از طریق گروههای کانونی با هفت گروه سه تا چهار نفره در سه نوبت و کدگذاری گزارههای کلامی و تبیین مفاهیم و مقولهها در سه بعد سازمان کرامتمدار، شاخصهای کرامتمداری و تعریف کرامت انسانی برای سازمان. یافتهها: ارائۀ تعریفی جدید از کرامت انسانی در سازمان و طبقهبندی مفاهیم در سه بعد فردی، گروهی و سازمانی با هشت مؤلفه و 34 شاخص. نتیجهگیری: کرامت انسانی در سازمان یعنی حالتی درونی و پایدار برای اعطای حداکثری خدمت همراه با عزت و احساس رضایت به ذینفعان سازمان که حاصل درک صحیح انسان از خود و هدفش در زندگی است و منجر به فعلیت رسیدن افعال پسندیده و احساس ارزشمندی، اعتماد به نفس و احترام متقابل میشود. این حالت، زمینه را برای رشد و تعالی شخصی و سازمانی فراهم میکند
ملخص الجهاز:
"Nelson and Economy کمک به دیگران و انجام کارهای نیکو و خداپسند توجه به تعالی نفس و تلاش برای تقرب الهی عدم دلبستگی مادی و آخرتجویی خود را به غفلت زدن از خطای دیگران به منظور اصلاح ایمان و تقوا تحمل فراوان و حلم و بردباری همراه با آزادگی و بزرگمنشی اطاعت و بندگی خالصانه خدا یا همان مسلمانی داشتن نیروی بازدارنده نفس از خطاها و معاصی گفتار مطابق با واقع باور و اعتماد به خود در پرتوی اندیشه الهی قدرت روحی بالا در مواجه با مسائل با اعتماد به وعدة الهی عقلانیت عقل گرایی؛ بیآلایشی تؤام با زیرکی و پرهیز از نیرنگ انجام کار به اندازة لازم نه کمتر و نه بیشتر کمک به دیگران و دست گیری از آنها همراه با از خودگذشتگی و ایثار تامین رفاه، امنیت بهداشتی و سلامت روانی ؛ توجه به منافع بلند مدت آرامش کلام نرم و مؤدبانه تؤام با بکارگیری صحیح و بجای عبارات و کلمات رفتار متواضعانه و شایسته همراه با چهره بشاش برخورداری از روح و روان آرام تؤام با عطوفت و مهربانی با دیگران نفع شبکه ای عبور از منافع شخصی و مقدم داشتن دیگران به منظور توجه به منافع جمعی اعضاء هر چه برای خود میپسندند برای دیگران هم میپسندند توجه به مدیریت زمان و رعایت وقت دیگران توجه ویژه به نفع شبکه ای و پرهیز از منافع شخصی همدلی اطعام و پذیرایی به موقع از دیگران حفظ دوستی های قدیمی به جهت قوام و توسعه ارتباط بهرهوری بیشترین رشد با کمترین هزینه ارتقاء کیفیت خدمات و محصول خدمت رسانی بیش از انتظار به ذینفعان مشارکت توجه به وظایف و احترام به قوانین و مقررات سازمان شناخت نیازها قبل از اظهار ذینفع افزایش مشارکت با انگیزه تعالی سازمانی تشویق به موقع و مناسب همانطور که مشاهده میشود این معیارها و شاخص ها بسیار گسترده و وسیع هستند که شناخت دقیق آنها، همچنین ابعاد و روابط بین آنها نیازمند پژوهش های بعدی است ."